BAMBOE te weinig of te veel water ?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

BAMBOE te weinig of te veel water ?

Berichtdoor luiehond op 16 apr 2014 11:14

hoi allemaal ,de bamboe doet het nog niet zo goed ,en ik weet niet waar het aan ligt .

Alle bamboe's vertonen vergeeld tot afgestorven bladeren de stelen hangen slap , paar weken geleden heb ik uit elke plant ook afgestorven halmen weg geknipt .

Maar alle planten vertonen ook nieuwe jonger scheuten en nieuwe bladeren ?

Mijn vraag is ,het lijkt of dat ze te weinig water hebben ,maar de grond is vochtig de bamboe staat er nog niet zo heel lang ,en als het net geplant is moet het veel water hebben ,maar het lijkt eerder of ze aan het verzuipen zijn.

Bij voorbaat dank iedereen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door luiehond op 17 apr 2014 19:43, in totaal 1 keer bewerkt.
luiehond

0 bedankjes

Re: BAMBOE te weinig of te veel water ?

Berichtdoor p e t e r op 16 apr 2014 12:59

Meestal wordt geadviseerd om de halmen een deel terug te knippen. Nu heb je veel bladmassa terwijl de rizomen en wortels klein en beschadigd zijn.

Ik vermoed dat de plant zelf zijn problemen aan het oplossen is door wat blad af te stoten.
Als er groei is dan zou ik eventueel wat oude dunne halmen wegsnoeien, licht bemesten met een grasbemester en voldoende water blijven geven.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor luiehond op 16 apr 2014 15:31

Dank peter ,ik heb 1/3 van de halmen weggesnoeid en wat bemeste tuinaarde die ik had eromheen gegooid.

Ik vond ook nog een fles vloeibare stikstof meststof 27% heeft het nut om dat in de tuin te gieten of loop het gewoon weg door de bodem?
luiehond

0 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 01 mei 2014 11:22

hhmm , meestal zie ik ook een wat terug gang op het moment dat de nieuwe halmen uit de grond komen, niets om je zorgen te maken, de bamboe ontrekt namelijk zetmeel uit die halmen , dit is een normaal proces , dan laat hij wat bladeren vallen die geel worden, maar als die nieuwe halmen er eenmaal staan ,hersteld de bamboe ziender ogen en vormen overal nieuwe bladeren, dus ik zou wachten met snoeien tot na het schieten van die nieuwe halmen, ja alleen die stengels die geheel kaal zijn en dood, die kan je weg halen, die hebben geen nut meer, maar waar wat bladeren af vallen zou ik laten staan, komt helemaal goed, geduld dus, zeker als ik je foto`s zo bekijkt lijkt het mij een normaal verschijnsel wat in elke lente ook bij mij voordoet , wand zo op foto te zien , zien de nieuwe scheuten er goed uit , en gezond, en verzuipen doe je een bamboe niet snel, m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 mei 2014 12:01

Phyllostachys heeft doorgaans een latere bladwissel dan Fargesia. Bamboes zijn groenblijvend maar het blad wordt per seizoen min of meer vervangen. De bladvergeling zal hier inderdaad te maken heb met de aanpassing. Wees voorzichtig met zwaar bemesten van nieuwe aanplant. Deze stikstofmeststof lijkt me te geconcentreerd en is bovendien eenzijdig. Je kunt beter een organische bemesting toedienen bijvoorbeeld door compost door de dekgrond te vermengen. Houdt de waterbehoefte in de gaten vooral bij warm en zonnig weer. Bij Fargesia krullen de blaadje bij watertekort, bij Phyllostachys is dit minder snel zichtbaar. Tijdens de uitgroei van nieuwe halmen moet bamboe ruim water hebben. In twee recente zomers viel de uitgroei gunstig samen met de zomermoesson. In een droge periode zul je moeten bijspringen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor hexina op 02 mei 2014 18:56

je hebt de bamboe's in kuipen staan zie ik?
Wellicht hebben ze meer ruimte nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen!!
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?