kever trachycarpus wagnerianus

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

kever trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor thijsschetters op 21 mei 2014 14:51

Hoi allemaal,

Ik ben nog redelijk nieuw in deze hobby. Gisteren zat er een kever van een krappe 2 cm te zonnen op een blad van mijn wagnerianusje met nog geen 30cm stam. Enthousiast neem ik mijn zoontje van 2 mee naar de palm om de kever te laten zien. In de hoop dat hij weg zou vliegen blies ik er een aantal keer tegen aan. Helaas vloog hij niet weg, maar viel hij in het hart van de palm. Ik kon hem niet zien zitten, en dacht; die komt er zelf wel uit.

Nu zat ik vandaag een rond te neuzen bij palmeraie, en zag ik de rode palmkever staan. De kever die door mijn toedoen in het hart van de palm was gevallen leek hier wel heel erg op. Nu weet ik dat er meer kevers zijn die op elkaar lijken, en ik begreep ook dat red weevil hier in principe niet voorkomt, maar toch heb ik het er niet op. Na wat meer research zag ik dat in deze periode ook vaak de boktorren uitvliegen, en de rode boktor e.d. lijken er ook wel op, en de kans is een stuk groter dat dat het was. Normaal gesproken vreten deze alleen dode omgevallen, of staande zieke bomen aan, maar waar doe ik volgens jullie verstandig aan? Moet ik dit op een of andere manier toch preventief bestrijden? De wagnerianus is vorig jaar bij T&J aangeschaft en supergezond. Mooi groen blad en dit voorjaar al 3 bladeren eruit gepompt.

Alvast bedankt!
Mvg Thijs
thijsschetters

1 bedankjes

Re: kever trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor lapalmeraie op 21 mei 2014 15:29

Welkom Thijs :welkom:

De kans dat je in bij ons effectief een Rode snuitkever te pakken hebt lijkt me zo goed als 0.
Geen zorgen dus. ;)

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 22 mei 2014 17:35

Misschien toevallig een leliehaantje dat erop zat.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 22 mei 2014 18:05

Welkom Thijs! :mrgreen:
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 22 mei 2014 18:23

:welkom:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?