Hoi allemaal,
Ik ben nog redelijk nieuw in deze hobby. Gisteren zat er een kever van een krappe 2 cm te zonnen op een blad van mijn wagnerianusje met nog geen 30cm stam. Enthousiast neem ik mijn zoontje van 2 mee naar de palm om de kever te laten zien. In de hoop dat hij weg zou vliegen blies ik er een aantal keer tegen aan. Helaas vloog hij niet weg, maar viel hij in het hart van de palm. Ik kon hem niet zien zitten, en dacht; die komt er zelf wel uit.
Nu zat ik vandaag een rond te neuzen bij palmeraie, en zag ik de rode palmkever staan. De kever die door mijn toedoen in het hart van de palm was gevallen leek hier wel heel erg op. Nu weet ik dat er meer kevers zijn die op elkaar lijken, en ik begreep ook dat red weevil hier in principe niet voorkomt, maar toch heb ik het er niet op. Na wat meer research zag ik dat in deze periode ook vaak de boktorren uitvliegen, en de rode boktor e.d. lijken er ook wel op, en de kans is een stuk groter dat dat het was. Normaal gesproken vreten deze alleen dode omgevallen, of staande zieke bomen aan, maar waar doe ik volgens jullie verstandig aan? Moet ik dit op een of andere manier toch preventief bestrijden? De wagnerianus is vorig jaar bij T&J aangeschaft en supergezond. Mooi groen blad en dit voorjaar al 3 bladeren eruit gepompt.
Alvast bedankt!
Mvg Thijs