Beste allen,
Twee jaar gelden kocht ik een flinke Strelizia met 1 bloem in het tuincentrum. De plant is sindsdien getroffen door ellende. Zo heeft de plant vaak last van schildluis (tip van een kweker gevolgd en de bladeren schoongeveegd met olijfolie) en van iets ondefinieerbaars wat vooral kleine donkere korrels op het blad maar ook rondom op de muur en de vloer geeft. Ik heb bladeren die niet meer te redden leken weggeknipt. De plant maakte zelf nog wel blad aan. Nu zag ik dat het blad vreemde vouwen in de lengterichting had. Toch maar eens de wortels bekeken en tja, grote delen rot. Ik heb deze verwijderd maar goed, er zijn dus grote delen weggehaald, incl. wortels die deels doorgerot waren. Ik heb gaten in de pot geboord (de binnenpot had wel gaten, buitenpot nog niet) en de potgrond vervangen. Nu is het afwachten maar ik word toch zenuwachtig. De bladeren zijn over twee nachten deels geel en slap geworden, terwijl ze dat voor het ont-rottewortelen niet waren. Trekt dit nog bij? Kan ik nog iets doen om de plant te helpen? Hoeveel water heeft de plant nu nodig? Zijn er mensen die hiervoor een meetapparaat in hun pot gebruiken?
BVD dank voor uw hulp