Strelizia verpot..ojee...

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Strelizia verpot..ojee...

Berichtdoor Junglejes op 30 maart 2016 23:25

Beste allen,

Twee jaar gelden kocht ik een flinke Strelizia met 1 bloem in het tuincentrum. De plant is sindsdien getroffen door ellende. Zo heeft de plant vaak last van schildluis (tip van een kweker gevolgd en de bladeren schoongeveegd met olijfolie) en van iets ondefinieerbaars wat vooral kleine donkere korrels op het blad maar ook rondom op de muur en de vloer geeft. Ik heb bladeren die niet meer te redden leken weggeknipt. De plant maakte zelf nog wel blad aan. Nu zag ik dat het blad vreemde vouwen in de lengterichting had. Toch maar eens de wortels bekeken en tja, grote delen rot. Ik heb deze verwijderd maar goed, er zijn dus grote delen weggehaald, incl. wortels die deels doorgerot waren. Ik heb gaten in de pot geboord (de binnenpot had wel gaten, buitenpot nog niet) en de potgrond vervangen. Nu is het afwachten maar ik word toch zenuwachtig. De bladeren zijn over twee nachten deels geel en slap geworden, terwijl ze dat voor het ont-rottewortelen niet waren. Trekt dit nog bij? Kan ik nog iets doen om de plant te helpen? Hoeveel water heeft de plant nu nodig? Zijn er mensen die hiervoor een meetapparaat in hun pot gebruiken?

BVD dank voor uw hulp
Junglejes

0 bedankjes

Re: Strelizia verpot..ojee...

Berichtdoor Dennis_S op 31 maart 2016 07:39

Wat is dat voor een kweker? Hij heeft hopenlijk bedoeld alleen de schildluizen in te smeren met olijfolie. De plant insmeren sluit alles af en stikt dan. Dat lijkt me niet de bedoeling. Strelitzia moet je enigszins droog en in ieder geval niet te koud overwinteren. Liefst bij 10-12 graden en licht of 8-10 bij minder licht. Kouder en de wortels gaan rotten.. nu zou je m de warmste plek kunne geven die er is en hopen op herstel. Er is niet veel anders aan ter doen. Eventueel rotte wortels voorzichtig (!) verwijderen en verpotten.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 31 maart 2016 09:47

Ik overwinter mijn Strelitzia's bij 5°C in de verwarmde serre. Momenteel is hij volop zijn bloemen aan het ontwikkelen. Ik houd de plant dan vanzelfsprekend wel droog tijdens de overwintering. Dit gaat al jaren goed. De planten hebben dit jaar enkele uren -1.5°C gehad maar de Strelitzia's hebben daar geen last van gehad. Ik heb ze gisteren buiten gezet.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Junglejes op 31 maart 2016 20:28

Wat betreft de olijfolie: http://www.heinvanhemert.nl/consument/de-strelitzia/

Ik heb trouwens een beschut balkon op het zuiden waar het al snel warm is. Ik neig er naar om hem daar neer te zetten. Uit de volle zo'n dan wel. Goed idee?
Junglejes

0 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?