gele bladeren yucca palm

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

gele bladeren yucca palm

Berichtdoor micky023 op 31 dec 2020 15:46

Ik heb al zo'n 3,5 jaar 2 yucca palmen en ze hebben het altijd goed gedaan. ze staan zo'n 4-5 meter van raam op zuidwesten en krijgen genoeg licht.
Zo'n 2 maanden geleden begonnen mijn ene yucca palm ineens gele bladeren te krijgen (onderste bladeren van stammetje). Ik haalde die weg, maar vervolgens kwamen er steeds opnieuw gele bladeren. Ik gaf 1x per week een scheut water.

Na zoeken op internet las ik dat yucca palmen vaak teveel water krijgen. Hoewel de grond niet nat voelde, besloot ik een maand geleden om even te stoppen met water geven aan mijn beide yucca's. Immers, zo las ik, een yucca kan in de winter wel weken zonder water.

Sindsdien zijn er toch nog gele bladeren ontstaan aan mijn 1e yucca en heeft mijn andere yucca ook veel gele bladeren gekregen.
Bij de 1e yucca zijn de gele bladeren inmiddels wat dor.
yucca1(2).jpg
1e yucca
yucca1(2).jpg (93.56 KiB) 2305 keer bekeken
yucca1.jpg
1e yucca zoom
yucca1.jpg (89.14 KiB) 2305 keer bekeken

Bij de 2e yucca zijn ze nog zacht, maar wel geel.
yucca2.jpg
2e yucca
yucca2.jpg (88 KiB) 2305 keer bekeken

Ik ben het spoor even bijster. Heb ik nu teveel water gegeven en is de schade al onomkeerbaar? Of heb ik dan toch te weinig water gegeven? Dit laatste lijkt me raar, aangezien het pas is gestart na de zomer en je zou denken dat ze in de zomer sneller hun water verbruiken.

en hoe nu verder?
Ik hoor het graag als iemand advies heeft. :)
micky023

0 bedankjes

Re: gele bladeren yucca palm

Berichtdoor draco op 31 dec 2020 18:15

Beste Mickey,

Hoezo krijgt jouw Yucca genoeg licht? In deze periode met weinig licht meet ik bij het raam op het Zuidwesten een lichtsterkte van ca. 50 lux. Op 4 - 5 m van het raam bedraagt dat nog maar 3 à 4 lux. Bedenk daarbij dat Yucca's veel licht nodig hebben en optimaal gedijen buiten in de zon. De slaphangende bladeren zijn deels het gevolg van lichtgebrek en mogelijk ook van een verstoorde waterhuishouding. Deze Yucca moet in een verwarmde woonkamer in de winter matig vochtig worden gehouden. Check voor controle de wortelkluit door voorzichtig de plastic pot eraf te tikken. Is de kluit onderin missschien te nat of juist te droog? Je kunt de watergift daarop aanpassen. Yucca elephantipes is een oersterke soort die voldoet als kamerplant op een lichte (zonnige) standplaats.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Re: gele bladeren yucca palm

Berichtdoor micky023 op 01 jan 2021 17:01

Dag Draco,

Dank voor de reactie. Ze hebben het altijd goed gedaan op de plek waar ze staan, maar ik kan wel eens proberen om ze dichterbij het raam te zetten.
micky023

0 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?