verpotten

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

verpotten

Berichtdoor pascal op 15 mei 2011 22:54

Heb een klein probleempje met mijn archontophoenix myolensis. Een foto zegt meer als duizend woorden dus aangezien ik geen foto heb typ ik er genoeg:

Ze stonden samen in een grote hoge pot en deden het best goed. Maar ze moesten dringend uit elkaar dus heb ik de grootste potten genomen die ik had (toch wel een 4-5 liter, ondertussen weet ik dat dit fout is) en ze allemaal rustig verspeend.

Ik heb een klein beetje zand, hydrokorrels, gewone potgrond en dmc exoten potgrond, een beetje cocopead en wat gedroogde koemest gemengd. ze erin gezet en water gegeven tot het onder eruit liep.

Ze begonnen na 2 dagen al redelijk droog te lijken, ik heb ze dus goed nat gemaakt (wel iedere dag 5 keer). 1 ziet er echt goed uit met zachte groene blaadjes, 2 zien er echt heel slecht uit (beginnen af te hangen) en de rest blijft precies zoals ze zijn.... Dwz blaadjes zijn heel licht groen geworden en voelen redelijk droog aan.

1. Kan ik nog iets doen om ze te redden of zijn ze ten dode opgeschreven?
2. Mag ik ze in die gigantische potten laten staan om ze niet nog meer te verstoren of moeten ze echt wel kleiner gezet?
pascal

1 bedankjes

Re: verpotten

Berichtdoor pascal op 15 mei 2011 22:55

ahja en ze staan in een warme veranda op het zuiden (maar stonden hier vroeger ook al)
pascal

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 mei 2011 09:58

aangezien ik geen foto heb typ ik er genoeg

:lol:

Archontophoenixen zijn snelle groeiers. De te grote pot is dus op zich niet zo'n ramp.
Wel houden (te) grote potten meer vocht vast. En in de beschreven conditie lijkt het me niet verstandig om ze heel nat te houden. De verdroging van het blad wil immers niet per definitie zeggen dat ze vocht te kort komen. Meestal duidt dit op een wortel probleem.
Niet ondenkbaar, aangezien je ze net gesplitst hebt.
Ik denk dat die ene dus een behoorlijke klap gekregen heeft.

Houd die eerder aan de droge kant totdat je weer groei waarneemt.
Verpotten kan een optie zijn omdat de grond nu waarschijnlijk kletsnat is.
Wortelrot zal hem nu zeker te veel worden.

Mijn eigen ervaring is dat palmen die verdrogen na het verspenen (wortelschade) er niet meer bovenop komen, maar wie weet lukt het je ;)

Succes
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor pascal op 16 mei 2011 15:10

Mijn eigen ervaring is dat palmen die verdrogen na het verspenen (wortelschade) er niet meer bovenop komen

:( Dat zijn er dus 5 van de 6

ik geef ze inderdaad meer water nu, en ga daar dus direct mee stoppen. Ga ze wel blijven besproeien denk ik

Ben begonnen met 9 bare-rooted. Na de eerste keer inpoten sloegen er 7 aan, 1-tje heb aan mijn ouders gegeven en nu na het ompotten wsch 5 dood... Dus blijft er maar 1 over... heb het idee dat ik iets verkeerd doe :roll:
Heb thans uw artikel over verspenen wel 1000 keer gelezen. Moet binnenkort 70 T. fortunei gaan verspenen hopelijk hier meer overlevingskans :?
pascal

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 mei 2011 16:27

Dat is inderdaad vreemd.
Wanneer je ze gewoon netjes oppot zou er niets mis moeten gaan.
Maar nogmaals, niet te vochtig zolang er geen groei is. ;)

Succes
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?