Vorig jaar wat trachycarpussen op de kop getikt. Nu wou ik niets riskeren en heb ze zodoende allemaal ingepakt zie foto bijlage. De 3 kleine exemplaren hebben een ruim hutje van bubbeltjesfolie met een stukje golfplaat erop. De twee grotere (ene valt buiten de foto) een bubbeltjes folie hutje om de stam en een plu tegen de regen.
Bovenstaand was een probeersel zonder ervaring hierin en op de gok. De planten hebben zich echter op 1 na voortreffelijk gehouden en lijken nog als nieuw bij wijze van. Zie schokkende beelden op internet en in de regio van palmen waar het gros van het blad aan gort is. Hier enkel bij de grotere wat blad dat buiten het hutje kwam aan de punten maar zeer minimaal. Ik durf zodoende te stellen dat ik ze goed vertroetelt heb aangezien tot op heden de schade te minimaal voor woorden is.
Recent de hutjes op de grootste na verwijderd maar bij het komen van de regen weer snel terug geplaatst voornamelijk uit angst voor speerrot. Zodoende mijn vraag:
Wanneer kan ik zonder risico de hutjes verwijderen?
Yucca's heb ik een jaar langer en bescherm die ook tegen vocht, daar blijft de bescherming wat langer zitten maar vermoed dat de trachies wel iets vochtbestendiger zijn. Wil anderzijds weinig gokken want een weekje of wat meer geduld is ook nog wel op te brengen.
Bvd.