Speerrot periode

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Speerrot periode

Berichtdoor Ivan op 08 maart 2012 19:40

Ik heb een vraag over de periode waarin je de meeste kans maakt op speerrot.

Vorig jaar wat trachycarpussen op de kop getikt. Nu wou ik niets riskeren en heb ze zodoende allemaal ingepakt zie foto bijlage. De 3 kleine exemplaren hebben een ruim hutje van bubbeltjesfolie met een stukje golfplaat erop. De twee grotere (ene valt buiten de foto) een bubbeltjes folie hutje om de stam en een plu tegen de regen.

Bovenstaand was een probeersel zonder ervaring hierin en op de gok. De planten hebben zich echter op 1 na voortreffelijk gehouden en lijken nog als nieuw bij wijze van. Zie schokkende beelden op internet en in de regio van palmen waar het gros van het blad aan gort is. Hier enkel bij de grotere wat blad dat buiten het hutje kwam aan de punten maar zeer minimaal. Ik durf zodoende te stellen dat ik ze goed vertroetelt heb aangezien tot op heden de schade te minimaal voor woorden is.

Recent de hutjes op de grootste na verwijderd maar bij het komen van de regen weer snel terug geplaatst voornamelijk uit angst voor speerrot. Zodoende mijn vraag:

Wanneer kan ik zonder risico de hutjes verwijderen?

Yucca's heb ik een jaar langer en bescherm die ook tegen vocht, daar blijft de bescherming wat langer zitten maar vermoed dat de trachies wel iets vochtbestendiger zijn. Wil anderzijds weinig gokken want een weekje of wat meer geduld is ook nog wel op te brengen.

Bvd. :D
Bijlagen
foto1649.jpg
foto1649.jpg (152.41 KiB) 2771 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Re: Speerrot periode

Berichtdoor palmgek op 09 maart 2012 01:13

Als de groeipunten van je palmen vorstschade hebben opgelopen kan dit nog tot laat in het seizoen tot uiting komen. Vaak in de vorm van speerrot. Groei blijft uit en plots kan je alle speren eruit trekken. De zaak droog houden is in dit geval zeker aan te bevelen om de schade te beperken en hergroei een kans te geven.

Als je Trachies volledig gezond de winter zijn doorgekomen is dat beetje regen bij de huidige temperaturen geen enkel probleem, en is een afdak overbodig.

Maw, als er al groei zichtbaar is --> kans groot dat Trachy gezond is --> geen afdak meer nodig.
Dus als je absoluut geen risico wilt lopen, kan je dus het beste wachten met wegnemen van het afdak tot je zeker bent en groei constateert. Voor een gezonde Trachy zou dat toch wel rond deze periode moeten zijn.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 09 maart 2012 17:39

bedankt voor je toelichting!

opzich logisch als de groei er weer inzit dat de kans op speerrot verkeken is maar was zelf niet op die logica gekomen.

zal de rotzooi eerdaags eens afbreken dat ze weer van het mooie weer kunnen genieten :)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 10 maart 2012 09:01

Dan kan de rest ook van het zonnetje gaan genieten ;)
Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 11 maart 2012 01:34

heb vandaag alles afgebroken, hokjes weg, pluutjes weg, afdakjes weg en weer tuin :)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 11 maart 2012 09:15

ik ook
gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?