stam schade bij trachy

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

stam schade bij trachy

Berichtdoor palmkasper op 19 apr 2012 19:49

OP de foto's is te zien hoe de stam schade opgelopen heeft. De trachy staat bij mijn vader in een verwarmd huis en staat net een week buiten. Oorzaak vogels? iets anders? Is dit ernstig? En... ik heb het gevoel dat geen fortunei is; omdat; de bladeren hebben nooit mooi open en omhoog hebben gestaan, maar de bladeren hangen eerder op hun bladsteel naar beneden. Zo lang mijn vader de boom heeft is dit bij deze trachy al het geval.(ong 3jaar) Overigens krijg ik op het web niet gevonden dat het om een andere boom zou gaan, maar toch appart. Ziek lijkt die me ook niet, de speren staan er in zeer goede conditie bij. Help me aub... :?

gr. kasper
Bijlagen
IMG_5570 (640x360).jpg
IMG_5570 (640x360).jpg (109.65 KiB) 2503 keer bekeken
IMG_5571 (640x360).jpg
IMG_5571 (640x360).jpg (227.79 KiB) 2503 keer bekeken
IMG_5572 (640x360).jpg
IMG_5572 (640x360).jpg (121.22 KiB) 2503 keer bekeken
IMG_5576 (640x360).jpg
IMG_5576 (640x360).jpg (110.26 KiB) 2503 keer bekeken
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Re: stam schade bij trachy

Berichtdoor erna op 19 apr 2012 19:58

Het is wel degelijk een trachycarpus fortunei, maar in een slechte conditie.

Staat hij al die jaren in dezelfde pot ? Krijgt hij meststoffen ?
Kan hij niet in de volle grond geplant worden ?

Volgens mij is het niet zozeer een gat in de stam , wel een plek waar de stam kaal aan het worden is.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor dimi op 19 apr 2012 20:05

Ik zou hem ook in de volle grond zetten hoor.
Dat zal hem zeker verbeteren .

Staat hij in de schaduw ?
Dit omdat hij nogal lange bladstelen heeft vind ik .

Als ze in de volle zon staan krijgen ze normaal gezien een mooiere compacte volle kroon (mits een goede verzorging natuurlijk).

Groeten
Dimi
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 19 apr 2012 20:21

Hoi Erna en Dimi,

Dit is al verhelderend voor me. De boom stond inderdaad in een donkere hoek in een verwarmde woonkamer. En waarschijnlijk zijn er in de jaren geen meststoffen toegediend. In de zomer gaat deze het balkon op, en daar is geen tuin. Zal pa uitleggen dat het advies dus is om hem te planten, heb er graag nog een stukje grond voor over. :thumb_up:
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 apr 2012 20:51

Het is zeker een gewone Trachycarpus fortunei hoor Kasper. Echter is dit eigenlijk geen palm om binnen huis te staan. Onder de fortunei's zitten veel verschillen hoor, geen twee fortunei's zijn hetzelfde, dit is weer zo één waarvan de bladsegmenten snel plooien/breken waardoor die zo slordig/verwaaid uitziet ! Het kan misschien ook komen omdat die binnen staat en het blad te slap is ! (buiten krijgt die steviger blad)
Palmen zijn lichtliefhebbers dus hoe meer licht, hoe beter ! Ik raad ook aan om deze uit te planten in volle grond, daar zal de palm en later jij en je vader ook zeker blij van worden, geloof me ;) Als hij al lang geen voeding meer heeft gekregen dan is inderdaad de aarde in de pot uitgeput en dus voeding geven nu is raadzaam ! :) Voor de rest ziet het er buiten de omstandigheden een vrij gezond exemplaar uit hoor.
Aja, en die vezels onderaan de stam zijn gewoon losgeraakt, waarschijnlijk door vogels of katten ofzo. Is niet schadelijk voor de palm ofzo hoor...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?