Bruine punten uiteinde blad van palm

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Bruine punten uiteinde blad van palm

Berichtdoor GoldDiamond op 07 feb 2014 17:55

Hoi allemaal, het is nu ongeveer iets meer dan een half jaar geleden dat ik mijn palmen die gekiemd waren heb verpot.

Alleen bij sommige ontstaan nu aan de uiteinde van het blad bruine punten, sommige ging de 2e steel ook slap hangen en vervolgens dat de plant dood ging.

Mijn vraag is heeft dit nu te maken dat ze teveel water krijgen of dat ze juist te weinig water krijgen?

Vind ook dat er momenteel weinig groei zit in de palmen. blijft nu maar bij 2 blad per palm.
GoldDiamond

1 bedankjes

Re: Bruine punten uiteinde blad van palm

Berichtdoor GeL op 07 feb 2014 18:43

Dag GoldDiamond,

Er zijn uiteraard een paar vragen die moeten worden gesteld:
-Welke palmen?
-Waar staan ze?
-En inderdaad, hoeveel water hebben ze gekregen?

Het is nu in ieder geval nog winter en er is dus nog weinig zonlicht. Het is vrij normaal dat er weinig groei in zit al staan in de huiskamer aan een raam.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor GoldDiamond op 07 feb 2014 18:48

Phoenix canariensis en trachycarpus-fortunei met name.
op de slaapkamer in huis.
geef ze na 2 a 3 weken ongeveer water. ongeveer een liter water verdeel ik over 20 planten dus 50 ml per plant denk ik zon beetje.
GoldDiamond

1 bedankjes

Berichtdoor GeL op 08 feb 2014 11:18

De P. canariensis staat toch graag vochtig, die zou ik zeker nooit laten uitdrogen. De Trachy mag ook licht vochtig staan zeker in een huiskamer. Je hebt hoogstwaarschijnlijk een te droge binnenlucht gecombineerd met iets te weinig water. Als ze echt heel koel staan kunnen ze met minder maar als ze binnen staan zou ik ze niet te veel ontzeggen.
Ik ga hier wekelijks met de vochtigheidsmeter mijn palmen controleren, staan ze droog dan geef ik ze water tot ze licht vochtig staan, met de nadruk op licht. Op zo'n metertje is dat tussen een kwart en het midden van de schaal.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor GoldDiamond op 10 feb 2014 23:22

Oke dank je voor je snelle antwoord :).
Heb ze meteen wat meer water gegeven en ga dat dan ook wekelijks maar doen.
GoldDiamond

1 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 11 feb 2014 00:01

Ook de manier van water geven is essentieel voor een palm. Met een standaard gietertje elke week 'een scheut' geven is eigenlijk nogal schadelijk voor de plant. Op die manier blijven de schadelijke stoffen die in leiding water zitten en ook de kalk teveel achter in de potgrond.

Je moet gebruik maken van de filterende eigenschappen van de grond bij het bevochtigen van je palmen. Dat wil zeggen dat je eigenlijk de grond moet 'spoelen' door ze veel water te geven en dat goed uit te laten lopen aan de onderkant (er mag namelijk nooit een teveel aan water achterblijven in de pot!).

In mijn huis ondervang ik een verslechtering van de grond door leindingwater door ze onder de douche te zetten en ze daarna lichtelijk scheef staand een uur te laten uitdruipen.

In de zomer kun je ze buiten zetten en dan de tuinslang gebruiken. Palmen houden van vochtige grond, maar niet van doorweekte grond. Zorg dus wel dat de grond altijd goed kan uitdruipen, zodat er geen overtollig water in de pot achterblijft.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor GoldDiamond op 11 feb 2014 15:24

Ja ik denk ook maar dat ik ze ga verpotten. heb ze nu nog in cocopeat met perliet staan.
GoldDiamond

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 feb 2014 16:08

Dus krijgt hij geen enkele voeding? Zowel cocopeat als perliet zijn immers arme substraten.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor GoldDiamond op 11 feb 2014 16:35

had er bovenop koemestkorrels gedaan, en plantenvoeding van compo, meststof voor kamerplanten en palmen met npk verhouding 7-3-6.
GoldDiamond

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 15 feb 2014 10:05

Palmzaailingen van 6 maanden oud hebben nog niet echt een voedingsprobleem omdat ze hun voeding met name onttrekken uit de zaad, dus cocopeat zou op zich geen probleem moeten zijn.
Sterker nog: ik zou ze absoluut nog niet bemesten met een vloeibare meststof (of koemestkorrels), de kans op verbranding is levensgroot.
Verpotten kan echter geen kwaad: Het brengt een iets betere vochthuishouding en geeft een iets minder agressieve voeding.

Het watergeef regime is wel verdacht. Zaailingen krijgen hier elke week een enorme plens water, zodat het er echt uitzeikt van onder de potten. Denk meer aan 5 Liter op 30-50 planten. Ik ga ervan uit dat ze redelijk warm en licht staan, anders word het sowieso weinig met zaailingen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?