Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.
Hoi, ik heb een vraagje over de Fatsia Japonica. Mijn zus heeft er 1 gekocht een paar weken geleden. De plant doet het prima, staat op de goede plek in huis, groeit goed. Maar er zijn sommige bladeren waarvan het net lijkt of ze slap hangen. Niet dat ze slap op hun steel hangen, maar het is meer de vorm van het blad. Als je eraan voelt dan voelen ze gewoon (niet slap of zo), alleen ze zien er een beetje 'treurig' uit. Het zijn er maar een paar en niet de 'oudste' bladeren, dus niet degenen die bezig zijn met afsterven bedoel ik. Weet iemand wat de reden hiervan kan zijn? De rest van de bladeren ziet er normaal uit en de nieuwe bladeren die uitkomen hebben ook de normale 'look'.. alvast bedankt.
Fatsia stoot vaak de onderste bladeren af, wist je al dat Fatsia goede plant is voor buiten voor een schaduwrijke plek? En zelfs bloeit in de winter en goed winterhard is?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Ik heb de foto's gemaakt en hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel. Op foto 2 is goed te zien dat het blad om krult naar beneden. Op foto 6 is goed het verschil te zien tussen het omgekrulde blad en de andere bladeren. De plant staat niet in de volle zon, krijgt niet teveel water (2x per week met warm weer). De aarde droogt nooit uit, mijn zus heeft een laag hydro korrels onderin de pot gedaan. Ze heeft hem dus kort nadat ze hem heeft gekocht overgezet in een grotere pot. Zoals je kan zien groeit hij goed (op foto 4), in de paar weken dat ze hem heeft, heeft hij al 7 nieuwe bladeren gekregen en het gaat nog steeds door. Nogmaals, wij staan voor een raadsel! Hoop dat je hier iets aan hebt Peter (of iemand anders natuurlijk) want er zijn zo'n 3 á 4 bladeren op verschillende plekken die er zo uitzien. In ieder geval alvast bedankt. Groet, Jolanda