Canna problemen

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Canna problemen

Berichtdoor jop op 22 apr 2012 21:10

Beste palmvrienden,

Ik heb dit jaar voor het eerst canna's gezaaid. Onlangs zag ik dat bij sommige zaailingen de bladeren geel uitsloegen, later werden ze zelfs bruin. Sommige bladeren hebben ook kleine gaatjes in zich.

Nu vermoed ik dat het bladluis is omdat ik dat ook op andere (soort) planten heb aangetroffen. Bij de canna's echter zie ik nergens een bladluis zitten. Heeft iemand een idee wat het is en nog beter, wat ik er aan kan doen?

Mvg Jop

Afbeelding
jop

1 bedankjes

Re: Canna problemen

Berichtdoor lapalmeraie op 23 apr 2012 10:42

Staan ze niet te nat/koud?

Welkom op het forum trouwens (ik zag dat het na lang meevolgen je eerste berichtje is?) :)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 23 apr 2012 11:04

Veel canna’s leiden onder een virus ziekte, slechte groei, verkleurd blad, een kwijnende plant zijn de kenmerken. Soms legt de plant het loodje. Er is niet veel bekend over de ziekte. Sommige canna’s hebben er veel last van andere minder.
dus ik zou die zieke bij de gezonde weghalen als ik jou was
gr eddy ;)
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 apr 2012 14:57

Dat kan natuurlijk ook maar dan moeten er wel zieke Canna's in de buurt gestaan hebben aangezien de ziekte hoogstwaarschijnlijk niet via het zaad overdraagbaar is.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 23 apr 2012 15:01

nee maar het kan wel zaad zijn van een canna met de virus ik zie op de foto ook nog gezonde canna's staan

mvg eddy
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 apr 2012 15:10

Wel dat is het dus juist. Zelfs het zaad van besmette Canna's is virusvrij.
Ik heb vorig jaar zelf de test gedaan met een aantal C. brasiliensis.

Maar het blijft moeilijk te bepalen of het nu echt om het virus gaat of niet hoor.
Behalve in de extreme vormen zoals op de foto's die op het net terug te vinden zijn.
Daarbij is het evident.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 23 apr 2012 15:13

ja idd te nat kan ook
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor jop op 23 apr 2012 20:26

Bedankt voor de reacties :D De canna's komen allemaal uit zaad, verder begonnen de verschijnselen al voordat ze naar buiten gingen om af te harden.

Omdat ik op sommige andere planten (een Musa basjoo o.a.) bladluis gevonden heb, heb ik afgelopen avond de planten besproeid met een mix van groene zeep, wasbenzine en water (20 gr. zeep, 20 ml wasbenzine en 1 liter water). Morgen en overmorgen herhaal ik dit. Verder heb ik de aangetaste bladeren voorzichtig afgeknipt en de geinfecteerde planten in een aparte kamer gezet. Ik houd jullie op de hoogte.

De plaatjes die ik op internet zag van de canna ziekte leken me iets anders, daarbij verschenen er verkleurde nerven terwijl bij mij de complete bladeren geel worden. Maar goed, dit kan het natuurlijk ook zijn. Hopelijk heb ik de planten op tijd gescheiden van de rest.

En te nat, zoals eddy21 zegt, zou ook nog kunnen. Ik ben erg royaal geweest met gieten. Ik zal ze voorlopig wat minder water geven.

Oh en lapalmeraie, de planten staan binnen op 15 graden Celcius, niet op de tocht. Dat is toch wel warm genoeg denk ik? En inderdaad eerst veel gelezen, erg leuk forum, nu dan het eerste berichtje 8-)

Nogmaals bedankt voor de reacties, ik zal over een paar dagen laten weten hoe het er mee staat!

NB: Ik zal me nog even voorstellen :D Ik kom uit Nijmegen (oost Nederland), alwaar het een USDA zone 8a zou moeten zijn. Ik heb een kleine en afgeschermde stadstuin op het zuid-zuidwesten; Een koude oostenwind kan mijn tuin dus niet bereiken. Verder kan de zuidmuur van mijn huis enorm veel warmte opslaan heb ik in het vroege voorjaar gemerkt. Al met al de moeite waard voor een subtropisch experiment dacht ik zo.

Omdat ik dit huis pas sinds het einde van de vorige zomer bezit en het mijn eerste huis met een tuin is, ga ik deze lente/zomer voor het eerst serieus tuinieren. Ik heb canna's gezaaid, olifants oren, passiebloemen, washingtonia robusta's en nog een stel dadelpalmen (uit de supermarkt). Verder heb ik een Musa basjoo zaailing gekocht, een paar Ensete ventricosums en een Bougainvillea. Ik had ook nog 22 bananen gezaaid maar daarvan is er nog niet een uitgekomen. Maar goed, ik heb er zin in! Nu alleen nog wat beter weer. :fluiten:
jop

1 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 24 apr 2012 07:08

super jop mocht je meer vragen hebben kom maar op en wij zorgen met zijn allen dat jij een top tuin krijgt
;) ;) ;) ;)
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 apr 2012 09:59

Mooi zo.
Te koud zal dat niet zijn hoor.
Mijn Canna's staan nu alweer allemaal buiten, ook de zaailingen.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?