Probleem flush Cycas revoluta

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Probleem flush Cycas revoluta

Berichtdoor Sharon-vds op 07 maart 2015 19:34

Hier is de Cycas naar binnen gegaan voor de vorst en de wind, ik was bang dat het jonge blad er af zou vriezen en stuk waaien. Verder staat hij al weer 2 weken buiten hoor. Met regen zet ik hem onder een afdakje, en voor nachtvorst ben ik hier niet bang meer ( ik woon zo,n 500 meter van de kust ;) )

Ik denk dat inderdaad het probleem door te weinig licht komt, waarschijnlijk ook de late flush. Vorig jaar stond de plant namelijk vooral in halfschaduw omdat het een kasplant geweest is.
Dus gewoon lekker in de zon hiermee. Alle cycassen flushen hier nogal raar, de Cycas thouarsii is ook aan het flushen nu, dus staat ook weer buiten.

Vorig weekend heb ik de plant lekker in een nieuw grondmengsel gezet, wat bloed en beendermeel en koemestkorrels erbij, nu maar hopen dat het goed komt. :thumb_up:
Sharon-vds

18 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 07 maart 2015 20:07

Hier om de hoek staat er al 2 winters 1 buiten in pot en op afstand lijkt die nog steeds prima. Heb zelf een hele grote die als enige plant hier in de tuin nog deels ingepakt staat. Hokje staat open maar wil met een nachtvorst niet die kroon riskeren.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor revoluta op 09 maart 2015 23:59

een late flush in het jaar of zelfs in de winter is de nachtmerrie van elke cycas bezitter .ik had ze een paar jaar geleden met vorst binnen staan .(anders op balkon)ik hield dan de hele winter mijn adem in :!: i.v.m. de rek van de bladeren .
ik heb nu Sins twee jaar een tuin. ze staan nu buiten en ben ik hier nu minder bang voor .door lagere temp . heb wel een mooi hok gebouwd staan droog 1 pasten er niet meer bij die heb deze winter tot nu toe gered alleen met een transparanten paraplu .met lichte vors werkt dit perfect naar mijn idee.
het beetje sneeuw van dit jaar lag mooi op het plutje :happy_thai: helemaal top .
de foto met het slechte blad denk ik toch meer aan kou schade dan aan licht gebrek . als je het op kan brengen blad laten zitten . en dit jaar meer geluk ,
lelijke planten bestaan niet .soms moet je wat langer kijken..
revoluta

4 bedankjes

Berichtdoor Sharon-vds op 21 aug 2015 14:42

Even een update van deze Cycas. In het voorjaar heb ik de slechte bladeren van de vorige flush afgeknipt, alles was geel en dor.
En nu komt er een nieuwe flush aan, en nog best op tijd deze keer, hopelijk hebben we nog een lekker warm najaar zodat alles kan afharden :D

Afbeelding

Afbeelding
Sharon-vds

18 bedankjes

Berichtdoor Jerone op 21 aug 2015 16:04

Ik hoop ook voor je dat het goed komt!

Ik had afgelopen jaar ook een flush in September,
hieruit kwamen 9 veren die helemaal geel en hard bleven.

In het voorjaar heb ik alles helemaal afgeknipt en in Juli is deze direct opnieuw
begonnen met een flush van 25 veren. :D

Deze zijn ondertussen bijna helemaal uitgevouwen!
Jerone

4 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 21 aug 2015 19:30

hier momenteel ook 1 aan het flushen maar die is wel in een verder stadium en verwachting voor september wel klaar te zijn ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Sharon-vds op 21 aug 2015 20:14

Deze begon vorig jaar pas eind september voorzichtig te flushen, dus in ieder geval ruim een maand eerder deze keer, hij staat de hele dag in de zon, dus fingers crossed deze keer. Ik snap niet waarom deze telkens zo laat gaat flushen.
Sharon-vds

18 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 21 aug 2015 20:29

Hoi, Mijne moet ook nog beginnen, hij staat nu wel op springen ;) eigenlijk maak ik mij daar geen zorgen om, enkel nachtvorst zou tot schade kunnen lijden, dan gaat die gewoon een nacht naar binnen, komt goed,

Afbeelding

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?