Olijfboom met bruin krullende bladeren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Olijfboom met bruin krullende bladeren

Berichtdoor Sg01 op 23 jun 2015 18:32

Bedankt voor jullie hulp. Ik ga een pH-meter kopen, kalk en de boom stevig snoeien.

Zou ik de tak de gescheurd is door omvallen ook het beste weghalen tot aan de stam?
Is net naast de stam ingescheurd. Het is best wel een vormbepalend element maar als het herstel ten goede komt dan doe ik dat natuurlijk.
Sg01

0 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 23 jun 2015 19:04

instinctief zou ik zeggen afzagen en met wondbalsem behandelen.
Aan de andere kant (het is tenslotte een olijf en die hoort grillige vormen te hebben.).
Spalken (eventueel met schroeven en hopen dat het weer aan elkaar groeit.

oh Mearle is een kalk die je bij de vijver afdeling kan kopen.
Let wel. Na het kalken 2 weken lang niet mesten of voeding geven (dit is met een olijf geen probleem omdat ze toch weinig voeding nodig hebben.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 23 jun 2015 19:07

Sowieso niet te snel opgeven met een olijfboom. de mijne is nu twee maal volledig kaal geweest, dus geen enkel blaadje meer en is daar beide keren volledig van hersteld.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Sg01 op 23 jun 2015 19:27

ik heb de hoop dat ik nog enig herstel kan bewerkstelligen door jullie antwoorden.
Bedankt voor alle tips en adviezen :applaus: , ik kan ermee verder en zal tzt laten weten hoe het verlopen is...
Groeten Sander
Sg01

0 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 23 jun 2015 20:17

Ja een plant is sterker dan wij ons inbeelden. Omdat het vertroetelen zo snel gebeurd is. Zo ervaar ik het toch.
Good luck :).

Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 09 jul 2015 17:45

Hoe staat het inmiddels met de olijf. De mijne begint al weer behoorlijk groen te worden.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 09 jul 2015 17:45

Hoe staat het inmiddels met de olijf. De mijne begint al weer behoorlijk groen te worden.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 09 jul 2015 17:46

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Sg01 op 10 jul 2015 07:42

Ha Jos,

Het gaat nog niet lekker met de boom. Hij staat er nog even treurig bij als de afgelopen drie maanden. Hij heeft weliswaar pas 1 week geleden zijn 'kalkshot' gehad maar ik zie nog niks gebeuren...
Mocht ik over een week nog geen resultaat zien dan ga ik de boom stevig terugsnoeien.

Uiteindelijk leeft ie nog, want bovenin staan de blaadjes fier overeind. Wellicht een lange en geduldige weg naar herstel nodig...
Sg01

0 bedankjes

Berichtdoor Sg01 op 22 aug 2015 23:25

En net wanneer je denkt dat de boom afgeschreven is....

Ik had me voorgenomen de boom even z'n eigen gang te laten gaan. Er leek weinig leven terug te komen. Maar omdat het groen bovenin toch nog steeds bleef, besloten om het gewoon maar aan te zien, Kon toch niet veel erger worden.
Ineens vorige week van dichtbij gekeken wat al die onregelmatigheden op de taken waren. En inderdaad, er zit weer meer leven in lijkt het. Op heel veel plaatsen groene knoppen en kleine blaadjes. Of het nu de kalk geweest is, nieuw aarde of het gewoon laten gaan, ik weet het niet. Maar het ziet er in ieder geval hoopvoller uit dan een maand geleden.

Hopelijk kan de boom in rust het nazomerseizoen in en herstellen zodat hij volgend jaar weer kan pronken. Foto's weet ik nog steeds niet te uploaden dus heb ze maar op mijn website gezet op http://www.ook-bouwadvies.nl/olijfboom onder kopje nieuwe situatie.

Bedankt voor jullie bijdragen en mocht er een andere dan positieve ontwikkeling zijn dan horen jullie het weer.
Sg01

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?