gaat mijn albizia dood?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: gaat mijn albizia dood?

Berichtdoor rg14 op 01 okt 2010 15:50

shusui schreef:Staan er soms kleine oranje puntjes (meniezwam) op de stam of takken?
Dit begint bij albizia's meer en meer voor te komen na de stenge winters die we gehad hebben.
Het beste wat je in dat geval kan doen is wegsnoeien tot aan het gezonde hout, en hopen dat het niet terugkomt.

Heb vorige week nog gehoord van iemand dat zijn Albizia met 30cm stam diameter volledig dood is gegaan aan deze meniezwam...

Gr,
Sven

op mijn albizia heb ik daar gelukkig geen last van.
rg14

3 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 01 okt 2010 19:14

mijn albizia verliest ook bladeren,maar meer de nieuwe,ik denk dat het een aantasting van een of ander insect is,zie allemaal kleine witte beestjes aan de onderkant van het blad en witte vliesjes of het vervellingen zijn lijkt verdacht veel op witte vlieg.Kijk maar eens of je dit ook hebt.Van de menie zwam heb ik helaas ook last,boom is flink aangetast ben bang dat hij dit niet gaat overleven.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 02 okt 2010 15:22

Hier gebeurd het ook, ook op exemplaren die ik bij mensen in de tuin weet te staan. Persoonlijk vind/vond ik het ook wat vroeg, maar ik denk dat de wat sombere september en ook relatief koele 2 weken op het eind hier hun invloed op hebben gehad.

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 02 okt 2010 15:54

Er staat hier in het stads park een vrij groot exemplaar maar die ziet er nog perfect uit,geen gele bladeren of bladval en geen spoortje van de menie zwam.Bloeit ook veel vroeger dan de mijne.
Ben van plan om daar zaad van de nemen misschien dat dit exemplaar sterker is?.Proberen kan geen kwaad toch?
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 08 okt 2010 17:20

Helaas,vandaag nood gedwongen mijn zelf gekweekte Albizia moeten rooien,aantasting van de menie zwam was toch erger dan ik had verwacht enkele takken waren reeds afgestorven en de bladeren begonnen in snel tempo te vallen.Ook was de boom aangetast door de een of ander schadelijk insect alles plakte en vol zwarte schimmel.Boom was ca,5 jaar oud en de laatste drie jaar flink gegroeid te zien aan de jaar ringen.Ga ook geen nieuwe meer planten.Dit is flink balen.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 okt 2010 12:21

Hoi Bert, dat is wel erg sneu! het was al zo'n mooie boom doodzonde! Dat zal wel pijn doen, ik lees het nu pas! Zelf denk ik toch dat de laatste 2 winters te strenge vorst hebben opgeleverd, en dat die de stam niet ten goede is gekomen [scheuren in de bast] Bij mijn jong exemplaar is dat ook het geval, en dan kunnen zich daar snel schimmels in vormen, ik denk dat dit bij mij ook met de fluweelboom [rus] aan de hand was, eerst scheuttjes in de stam ,waaruit hij ging bloeden en later ook die schimmel! En nu maar weer bedenken wat je op die plek gaat zetten! Sterkte :(
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 09 okt 2010 15:09

Hoi Eduard,

het is inderdaad sneu,moet er helemaal aan wennen die kale plek in de tuin,maar goed boom was niet meer te redden.Denk dat ik een palm of banaan op die plaats zet.
Maar goed,bedankt voor het mede leven.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 09 okt 2010 22:55

Was dit de gewone albizia julibrissin of de Ernest Wilson?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 10 okt 2010 11:41

p e t e r schreef:Was dit de gewone albizia julibrissin of de Ernest Wilson?

was de julibrissin.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?