Phoenix roebelinii: blad wordt geel/bruin

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Phoenix roebelinii: blad wordt geel/bruin

Berichtdoor TropiRo op 16 sep 2009 21:25

Dat klopt Hent, schaal volgooien vinden ze ook niet erg. Ik had het misschien beter moeten uitleggen. Mijn ondervindingen zijn dat als je de schaal vol met water zet de wortels binnen de kortste keren onder de pot uit komen en hij dus eigenlijk weer verpot moet worden. Als je water geeft op de grond gaan de wortels meer opzij groeien en ook snel zo snel waadoor je de plant langer in dezelfde pot kan houden. Ik geef wel water totdat er een klein laagje in de schaal staat.
2x in de bloei dit jaar is erg mooi mijn grootste heeft dit jaar niet gebloeid maar wel de 4 jaar ervoor, misschien slaat hij een jaar over.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor tropical lover op 21 sep 2009 11:49

:cry: allemaal goed en wel, geef nu voldoende water en heb meststof toegevoegd, maar de bladeren blijven bruiner worden....
Vrees dat er iets aan de hand is ...
tropical lover

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 21 sep 2009 12:00

Heb je misschien kinderen in huis die misschien iets in de pot hebben gedaan dat niet zo goed is voor planten ...? Of katten ...

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor hent v op 21 sep 2009 23:55

tropical lover schreef::cry: allemaal goed en wel, geef nu voldoende water en heb meststof toegevoegd, maar de bladeren blijven bruiner worden....
Vrees dat er iets aan de hand is ...

Hoi

bladeren die eenmaal verkleurd zijn kleuren niet terug dus je zult moeten wachten op de nieuwe bladeren om weer wat groens te zien.
Bij een goede verzorging kunnen ze al op jonge leeftijd bloeien ,ik heb een stam van 20 cm.
Ik verpot naar een grotere maat pot altijd om de 2-3 jaar.
En als je het eng vind om de plant met zijn wortels in het water te zetten kan je ook 1x per week de schaal volgooien.

Gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
hent v

33 bedankjes

Berichtdoor abbenhui op 26 apr 2012 13:27

Hallo kenners,
Ik hoop dat een van jullie mij een oplossing kan geven : ik heb ook een phoenix roebelinii.
Die staat in de volle grond in de tuin (en staat daar prachtig !).

Maar : de bladeren kleuren langzaam maar zeker helemaal bruin. Ik heb een foto "gepikt" uit deze discussie omdat mijn plant er precies zo uitziet : Afbeelding

alleen zijn gewoon "alle" bladen aan het bruinkleuren en niet een paar per tak.
De plant staat midden in het gazon, dat wanneer de regen uitblijft, behoorlijk wordt gesproeid; verdrogen is m.i. dan ook zeker geen oorzaak.
De plant krijgt zon tot plm 2, 3 uur 's middags (als de zon tenminste schijnt), maar ja, palmen staan in het land van herkomst toch altijd in de zon ? Of is dat te makkelijk geredeneerd ?

Ik hoop dat iemand mij de gouden tip kan geven om de palm weer mooi groen te krijgen.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
abbenhui

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 apr 2012 13:54

in de volle grond in de tuin

:o

Sinds kort dan nog maar neem ik aan?
Roebelenii's zijn absoluut ongeschikt voor volle grond in ons klimaat tenzij je ze perfect vorstvrij kunt houden?
Ze elk jaar weer uitgraven om binnen te overwinteren is ook geen optie aangezien ze daar enorm van afzien.

Ik veronderstel dat je deze palm nog maar net gekocht hebt?
En hem direct buiten in de volle grond gezet hebt?
Dan zal het de combinatie zijn van direct zon op het blad (= bladverbranding) + de veel te koude grond.

Vrgr
Niek

ps. Welkom op het forum trouwens ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor abbenhui op 26 apr 2012 14:06

Dank voor je welkomstbericht :-)

Ja, sinds plm een week of 6. Men heeft me bij aankoop verteld dat ze tot een graadje of 4 vorst kunnen hebben en dat inpakken in een jutezak al best een beetje helpt.

Ik "moet" hem wel in de tuin houden omdat ik er binnen echt geen plaats voor heb, bovendien, we hebben hem écht voor de tuin gekocht.

ALs het weer straks -eindelijk- een beetje opknapt, zal de palm zich dan ook wat gaan herstellen ? En kan ik dan eventueel bruine bladertakken afknippen ?
abbenhui

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 apr 2012 14:16

Dan hebben ze je helaas niet goed voorgelicht. Gebeurt nog steeds veel te vaak. :evil:
Een beetje nachtvorst is inderdaad nog wel te overzien, maar in de volle grond heb je toch echt geen enkele kans op succes tenzij je hem helemaal vorstvrij weet te houden.
Maar dat zou me toch verwonderen!

Nu zal hij wel iets opknappen wanneer het wat warmer wordt, de nieuw gevormde bladeren kunnen daarbij prima tegen de zon. Het blad dat volledig bruin geworden is mag weggeknipt worden.

Maar nogmaals, hecht je niet te veel aan de palm als je hem daar inderdaad wilt laten staan... :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor abbenhui op 26 apr 2012 14:24

Nou, da's in elk geval duidelijk.
We gaan duimen; dank je wel voor de snelle reactie(s).
abbenhui

0 bedankjes

Berichtdoor erna op 26 apr 2012 14:25

hallo,
:welkom: op dit forum en veel lees- en schrijfplezier !

Het is zoals Niek zegt : helemaal niet geschikt om in de volle grond te plaatsen. Ook kunnen ze geen vorst aan, zeker al geen - 4. Een jutezak zal niet veel helpen als de temperaturen zakken tot - 10....
Door het verplanten naar de volle grond kan de groei gestopt zijn, en het kan een aantal weken of zelfs maanden duren vooraleer hij terug begint te groeien.
Er is wel iemand van het forum die hem ook in de grond gezet heeft, maar ik weet niet hoe de plant er nu bijstaat.
Niet alle palmen hebben graag volle zon, een aantal soorten groeien het liefst in de schaduw ( bv. de rhapis soorten ). Het bruinworden is waarschijnlijk toch zonverbranding,
Als ik van jou was zou ik hem toch tegen de winter aan terug uitgraven, en oppotten.
Bruine bladeren worden niet meer groen, en kunnen best afgeknipt worden.

groetjes Erna
erna

374 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?