Canna virus

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Canna virus

Berichtdoor asiantjen op 04 jun 2014 21:10

Mijn ervaring met dat berucht virus , ik heb het ook al enkele jaren zitten aan mijn planten .
Vooral in de tuin , dus in de grond , ik had verleden jaar nog een poging gedaan met C.Durban en de C. Bengalse tiger , de groei bleef steken ,het blad leek op niks en zelfs geen bloemknop ,ik heb ze in de herfst uitgedaan , dacht ze weg te gooien ,maar ik kan dat moeilijk , dus dit jaar weer eens geprobeerd met die knolletjes ,maar niet meer in volle grond , opgepot in een goed luchtige kwaliteits potgrond en ziehier naar de foto's hieronder , de eerste bladeren waren wat niet mooi ,maar de nieuwe die volgden , terug mooi in kleur ,en terug die mooie rode rand in de begaal tiger , conclusie , volgens mij zit er iets in tuingrond of in paardemest ,want dat doe ik regelmatig in de grond .Vanaf nu nog enlel canna's in pot
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

grt Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

paardenmest geeft problemen?

Berichtdoor amigo op 04 jun 2014 22:11

Hoi,

Interessant, want mijn canna's hadden binnen id pot tijdens het optrekken geen probleem, en stonden op zo,n 80 cm. Nu uitgepot buiten in speciekuipen MET paardenmest: veel bruine randen.
Heb ook al eens alle canna's erom weg gegooid !!!
Ga nu afwachten. Misschien geeft de paardenmest de problemen???

asiantjen schreef:Mijn ervaring met dat berucht virus , ik heb het ook al enkele jaren zitten aan mijn planten .
Vooral in de tuin , dus in de grond , ik had verleden jaar nog een poging gedaan met C.Durban en de C. Bengalse tiger , de groei bleef steken ,het blad leek op niks en zelfs geen bloemknop ,ik heb ze in de herfst uitgedaan , dacht ze weg te gooien ,maar ik kan dat moeilijk , dus dit jaar weer eens geprobeerd met die knolletjes ,maar niet meer in volle grond , opgepot in een goed luchtige kwaliteits potgrond en ziehier naar de foto's hieronder , de eerste bladeren waren wat niet mooi ,maar de nieuwe die volgden , terug mooi in kleur ,en terug die mooie rode rand in de begaal tiger , conclusie , volgens mij zit er iets in tuingrond of in paardemest ,want dat doe ik regelmatig in de grond .Vanaf nu nog enlel canna's in pot
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

grt Etienne ;)
amigo

5 bedankjes

Berichtdoor roellus op 04 jun 2014 22:18

Dat is inderdaad een intresant verhaal. Ik gooi ook altijd veel paarden mest in mijn tuin.
Dit jaar heb ik voor de eerste keer een canna stuttgart staan.
Hij krijgt op een blad wel wat bruine plekjes maar dat kan ook komen omdat ik luizen heb gestreden die op de canna zaten.

Ik zal van de week eens even een foto plaatsen.

Gr Roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor amigo op 04 jun 2014 22:27

Ik zal ook foto's plaatsen vd canna's met paardenmest en ik heb toevallig nog 1 bak zonder paardemnest, die zijn wel mooi!
En ik heb begrepen dat de musafolia t virus niet kan krijgen; maar die hebben bij mij ook bruin blad............
Water tekort is t niet, iedere dag verwen ik ze met een hele lading.
amigo

5 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 04 jun 2014 22:57

Musafolia het virus niet kan krijgen? :shock: Volgens mij waren ze allemaal even vatbaar hoor....
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 jun 2014 22:57

Ik had vroeger een hele haag musafolia, geen paardenmest en toch allemaal het virus.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 05 jun 2014 15:02

Hey jongens , ;)

Ik ga hier nu niet beweren dat paardemest de echte oorzaak is van het probleem , maar het kan er wel iets mee te maken hebben , of het versnellen .

Lijkt me toch ook goed en straf dat er hier nog mensen zijn die dat probleem en het verschil zien ,met of zonder paardemest

Canna Musafolia is ook vatbaar voor dat virus , zoals al aangehaald , alle canna soorten ,met misschien op uitzondering de Stutgart , bruine rand in het blad had ik vroeger ook , bijmij was de oorzaak dat deze te warm en te zonnig stond , staat nu half tot volle schaduw en geen bruin meer in het blad :thumb_up:

Grt Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 05 jun 2014 16:12

asiantjen schreef:Hey jongens , ;)

Ik ga hier nu niet beweren dat paardemest de echte oorzaak is van het probleem , maar het kan er wel iets mee te maken hebben , of het versnellen .

Lijkt me toch ook goed en straf dat er hier nog mensen zijn die dat probleem en het verschil zien ,met of zonder paardemest

Canna Musafolia is ook vatbaar voor dat virus , zoals al aangehaald , alle canna soorten ,met misschien op uitzondering de Stutgart , bruine rand in het blad had ik vroeger ook , bijmij was de oorzaak dat deze te warm en te zonnig stond , staat nu half tot volle schaduw en geen bruin meer in het blad :thumb_up:

Grt Etienne ;)

Ik denk dat er dan ook verwarring bestaat bij het verschil met "het virus" of een groeiachterstand/beperking door omstandigheden. Mij lijkt het dat de meeste mensen op zeker willen spelen als ze de symptomen van het virus in hun canna's zien... Maar dan vraag ik me wel af wat de paardenmest voor rol speelt...
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 05 jun 2014 16:52

Paardemest zorgt voor kracht ,grond verrijken met voedings stoffen , goede groei , gezonde planten ,Musa's en Ensetes krijgen een boost , ook andere planten maar ik merk dat de canna's geen mooie bladeren meer maken :o

grt Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor GeL op 05 jun 2014 19:56

Ik heb het hier al een paar keer geschreven :fluiten: . Na de winterperiode kunnen de eerste bladeren verschijnselen vertonen die sterk lijken op die van het canna virus! Zeker voorgetrokken canna's die snel warm gezet worden én goed "gevoed" worden hebben eronder te lijden, er is echter niets aan de hand. Niet weggooien maar zeker een bladpaar of 2 afwachten vooraleer je een beslissing neemt om ze weg te gooien. Canna virussen ( het zijn er 3~4 in totaal) zetten zich NIET verder door de lucht of grond! M.b.t. dat laatste zijn al veel onderzoeken gebeurd en die zijn telkens negatief.
Wel wordt het virus overgebracht door sapzuigende insecten en enkel via de bladeren NIET via de wortelstokken of door contact met een werktuig enz... . Soms verdwijnt het virus maar dat is eerder uitzonderlijk. De planten zelf gaan er uiteindelijk niet aan dood, mooi is anders.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?