Lokstof varenrouwmug

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Lokstof varenrouwmug

Berichtdoor Eduard op 16 dec 2014 12:19

Gouden HandPalm schreef:Na 1 dag alle natte planten bespuiten met nicotine oplossing is de plaag ten einde: bijna 90% van het vliegend gespuis is uitgeroeid.

-'Roken is dodelijk'-

Mij hoor je nooit meer klagen over nicotine.

Hoe is het met de larven? dat zul je moeten afwachten die zijn het probleem, die vreten aan de wortels!

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 dec 2014 13:39

Moet het wel regelmatig bijhouden, inderdaad, en zorgen dat de bovenlaag doordrenkt blijft met de nicotine oplossing, als die nat is. Hopelijk doodt dat ook de larven.

De oorzaak van de plaag is wrsch. te wijten aan het feit dat ik mijn coco peat de laatste tijd vermengde met cacao doppen om het substraat wat luchtiger te maken. Dat werkte goed, maar die doppen hebben dus de neiging om te gaan rotten als ze nat komen te staan. En op rotting komen de varenrouwmuggen af... Et voila, dan krijg je een plaag....

Ik schakel dus weer snel over op alleen coco peat (vermengd met osmocote korrels, want er zit totaal geen voeding in die peat) en laat die doppen maar voor wat ze zijn.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor ralph van hemert op 16 dec 2014 17:02

Howwww joh!

en ik maar zoeken. Dit ga ik vanavond nog eens doen. 1`tje roken terwijl ik sta te koken. als dat echt zo is... zou mooi zijn :D
ralph van hemert

3 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 dec 2014 10:02

Verder is het een goede methode om, zoals hier op dit forum al gesuggereerd, je planten niet van boven af maar van onderop water te geven (water te laten opzuigen).

De meeste exotische planten hoeven toch niet kleddernat te staan. Daar werkt dat prima bij.

Samen met nicotine in de bovenlaag moet het ons lukken dit gespuis in huis uit te roeien.

(Ik begin maar niet aan een Duizendpoot of Roofmijten; het zijn dan wel mijn vrienden, maar ik krijg ze niet zo gedresseerd dat ze in de pot blijven; vrienden luisteren niet altijd naar je...)
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 17 dec 2014 11:40

Hoi jan, water van de schotel geven laat de bovenlaag uitdrogen! Is niet natuurlijk, regen komt van boven, en ja die mugjes zitten meestal tussen pot en schotel en leggen de eitjes dan ook in de drainage gaten, heb jaren mijn boomvarenkweek op een logeeradres verzorgd en kwam daar achter na lang zoeken, ze houden zich op bij de vochtopslag dus zal het voor de mugjes weinig uitmaken :fluiten:

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 dec 2014 13:13

Bij palmen is het niet zo erg als de bovenlaag uitdroogt. Vermoedelijk bij varens wel. Als test voor het water geven voel ik altijd aan het gewicht van de pot: voelt die erg licht aan dan moeten de planten water hebben.

Je hebt wel gelijk dat ze ook eitjes leggen in de drainage gaten. Toch veel minder dan wanneer ze over een natte bodem heen en weer lopen, is mijn idee. Dat blijkt ook uit het verhaal van mensen die droog zand strooien over de toplaag. Die vertellen dat dat ook succes heeft (zij hebben immers ook natte drainage gaten).

Helemaal er vanaf komen zal wel niet lukken. Maar deze drie methoden helpen aanmerkelijk:

- nicotine oplossing spuiten na het water geven
- planten van onderen water geven door ze een ochtend in een teil water te zetten
- zand bovenop de potaarde strooien
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?