Ensete Ventricosum Maurelli groeiprobleem.

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Ensete Ventricosum Maurelli groeiprobleem.

Berichtdoor palmgek op 05 aug 2012 10:27

wsnbm schreef:
Ps ik ben het rubriek "plantendokter" aan het bijlezen, en kom vaak hetzelfde probleem tegen met de Maurelli, in hoeverre zou de vergroeiing/verstopping te maken kunnen hebben met te weining wegsnijden van het oude blad/stam tijdens het terug plaatsen van de plant vanaf de winterstalling?
Ik kwam erachter toen ik de planten wilde terugplaatsen dat heel veel blad/stam papperig was geworden en heb het weggesneden, toen hield ik een dun stammetje over.

Interessant dat je dit aanhaalt. Ik heb hier zelf namelijk ook vaker over nagedacht. Mijn exemplaar (nu 6de seizoen) heeft deze verstopping nog nooit gehad. Ik verwijder echter wel met regelmaat de oude bladstelen van de schijnstam.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 05 aug 2012 12:26

Hierbij de Update John, en andere palmvrienden ;)

Volgend jaar ga ik anders tewerk gaan. Ik ga onmiddelijk bij uitplant een heel pak dieper afsnijden. Ik had namelijk hem geplant met al het resterend blad en zonder enige ingrijping te doen, wat natuurlijk nu ten koste is gegaan van deze knapperd.

Eerst en vooral een ander verhaal om mij te verduidelijken...
Toen per ongeluk men kleine spruit ten val kwam op de kleinere Maurelli (mei) in de tuin heb ik hem moeten bijsnijden (iets dieper dan de foto). Nu staat deze prachtig en heeft deze gescheurde bladeren niet gehad.

Afbeelding

Zo is hij nu.
Afbeelding

Om Verder te gaan op de Maurelli in dit topic.
Zo had ik hem geplant zonder bij te snijden.

Afbeelding

Ik heb wat detailfoto's gemaakt. Nu de groei er weer is wordt 1 en ander wat duidelijker. De bladeren waren als het ware in 1 stuk gegroeid, Dus heb ik ze bijgesneden en uit elkaar getrokken, zodanig dat de groei verder kan doorgaan zonder schade. Het eerste blad na de ingreep was reeds beschadigd bij het uitkomen. -> Eigenlijk had ik nog dieper moeten snijden

Afbeelding

Afbeelding

Hier het resultaat.
Afbeelding

Zo was me dat een uitgebreide update :lol:

Vrgr,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 06 aug 2012 00:03

Bedankt voor je update JM.

Ik ben er haast van overtuigd dat naast het voorkomen van verstopping ook de kans op succesvol overwinteren wordt vergroot door het regelmatig weghalen van de oude bladstelen.

Groet, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 06 aug 2012 09:23

Mijn grote die een jaar of 4 was heeft vorig jaar ook erg veel last gehad van deze misvormde bladeren na de aanplant. Pas eind augustus begon hij normaal te groeien.

Deze lente was hij goed vertrokken in de warme veranda met normale bladeren (zijn 5de jaar). Na aanplant in de volle grond is hij echter stilgevallen en weer misvormde bladeren gaan geven. Na een tijdje bleek de speer te rotten.
Ik heb deze tot eind juli zo laten staan om hem daarna te beginnen bij te snijden. Het groeipunt bleek echter ondertussen verrot tot aan de grond :( .

Volgens mij is het een combinatie tussen het koude nattere weer en een gebrek aan goede wortels bij de aanplant na de winter waardoor de plant niet voldoende kracht kan opdoen om terug wortels en goede bladeren aan te maken.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 aug 2012 19:06

Dat vindt ik echt jammer, voor U, Peter. :(
Een exemplaar dat men zo lang in zijn collectie heeft en gekoesterd.
Die dan in de periode waar hij terug super in groei zou komen, komt te sterven.
JmC4c

502 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?