Waarom heeft mijn phoenix roebelenii veel bruine bladen?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Waarom heeft mijn phoenix roebelenii veel bruine bladen?

Berichtdoor Lampenz op 14 jan 2015 09:13

Ik zal donderdag eens kijken of ik tijd heb om de wortels te controleren, als dat lukt dan zal ik er een foto van maken. In ieder geval al bedankt voor de adviezen (verzend nu bedankjes :) )
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 jan 2015 10:43

Wij verschillen hierover van mening Dennis. Ik streef naar een bepaalde verhouding tussen potmaat, stamhoogte en kroonomvang. De beoordeling daarvan is vooral een esthetische.
Ongetwijfeld verschilt de behoefte aan ruimte voor de wortels tussen verschillende soorten. Een vrije vogel is ook beter af als een kooivogel. Phoenix roebelenii wordt vaak in relatief kleine containers aangeleverd, zo ook mijn aankoop afgelopen zomer. Ik heb deze direct verpot maar zelfs nu staat de palm in een verhoudingsgewijs kleine container. Zodoende kan ik indien nodig nog een treedje hoger. Ik moet deze palm wel voor overwintering de trap op en af sjouwen, ook iets om rekening mee te houden. :D

groet
Han
Bijlagen
Phoenix_roebelenii.jpg
Phoenix_roebelenii.jpg (236.42 KiB) 4888 keer bekeken
Phoenix_roebelenii'.jpg
Phoenix_roebelenii'.jpg (200.3 KiB) 4888 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 14 jan 2015 11:17

Aha, dus de pot hoeft niet zo groot als die van mij? want ik dacht namelijk dat dat wel zo moest. (mijn palm moet ook elk seizoen de trap op).
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 14 jan 2015 15:51

Hoi palmvrienden, ik heb mijn vorig exemplaar ook jaren verzorgd zoals Dennis en kreeg ook zo'n grote veren wel met dunnere zijveren en afhangend, hij stond in de winter op een koele logeerkamer +-16ºC mij viel sterk op dat de plant forse brandschade kreeg als die weer naar buiten ging in het voorjaar en het weer een zomer duurde eer dit hersteld was [door een nieuwe kroon] Daarna heb ik hem koel overwinterd en ging het gelijk fout, hij is gesneuveld door vorst in de serre bij stroomuitval :(
Afgelopen Augustus zag mijn vriendin mijn nieuw exemplaar wat ze aangezien had voor een cycas voor maar €30.- ik zij al een cycas met 80cm stam krijg je niet voor dat bedrag! Toch maar gaan kijken want dat werd dan mijn cadeau voor de verjaardag een maand later, en hem genomen om haar niet teleur te stellen, ik heb hem naar huis gedragen +-800m en was gelijk klaar ik dacht nog deze phoenix blijft mooi buiten op het terras waar die gefilterd zonlicht heeft gehad de resterende zomer, onverigens zonder enige brandschade, ik hou deze nu in het rommelige voorhok waar het ongeveer gemiddeld 10ºC is waar die mooi blijft met opstaand blad, en omdat ze op deze manier niet teveel plek innemen en ik de kroon nog kan binden mag die blijven, leuke palmpjes :thumb_up:

En ja hier staan alle planten op schotel, een geslote pot kan niet goed zijn gaat ooit fout! Ik heb een waterbanaan die moet in een geslote pot staan met het water tot aan de voet, vind het nog steeds gek het zo hoog aan te vullen, heb vroeger heel wat planten de nek omgedraaid door wortelrot :fluiten:

Phoenix roebelenii,
Afbeelding

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 14 jan 2015 16:11

Jep, het grote nadeel van warm binnen overwinteren is grote kans op brandschade in het voorjaar. Maar ook nu moet ik zeggen dat als je de plant voor een zonnig raam overwintert de gevoeligheid voor bladverbranding afneemt. Het glas speelt hierin ook een rol, want dat fitert vaak het zonlicht. Ditzelfde exemplaar heb ik al jaren en overwinterde bij mij altijd binnen voor een noordraam. In het voorjaar altijd naar buiten en in de schaduw op zonnige dagen. Deed ik dat niet, dan verbrandde het blad flink, ook het blad wat voorheen buiten gevormd was. Door schade en schande leerde je dat. Maar nadat ik de palm voor het eerst op kantoor overwinterde, voor een zonnig raam is de plant gewoon direct de zon in gegaan in het voorjaar. Zonder bladverbranding, alleen wat paarsige tinten op sommige bladeren, maar geen probleem. Afgelopen jaar heb ik m gewoon binnen laten staan en dat doe ik dit jaar weer. Hij is nu te groot om steeds mee te zeulen en hij doet het erg goed op die plek.

Han, wij verschillen niet van mening hoor, ik ben het helemaal met je eens. Maar bij sommige planten wil ik juist dat ze flink groter worden en bij andere niet. En dan kies ik ook voor niet verpotten of voor relatief kleine potten.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 14 jan 2015 17:02

Ik wil mijn exemplaar uiteindelijk in deze maat pot weer in de tuin plaatsen. Op het moment dat mijn schuur af is wil ik hem daar in overwinteren (rond een graad of 5). In de schuur wil ik boven op het dak een licht koepel maken.

Wat is dan handig, om de pot op deze grote te houden, of toch een maat (of twee) terug te doen, ik wil graag dat het een fors exemplaar wordt.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 14 jan 2015 17:46

Als je wilt dat ie snel groot wordt geef je m een hele grote pot, maar die is dan niet te tillen.
Als je wilt dat ie langzaam groot wordt, hoe je m in een kleine pot en zorg je dat je nauwkeurig watergeeft en regelmatig bemest.

In een kleine pot blijft de kroon kleiner en met minder blad. In een grote pot wordt je kroon navenant groter en voller.

Ik weet niet hoe sterk je bent, maar wellicht is voor jou een pot van 20 of 25 liter goed bruikbaar. Daarin kan je palm zich prima ontwikkelen en blijft ie goed te tillen. De potmaat is niet alleen bepalend voor de groei, maar ook hoe je m verzorgd. Zoals Han aangeeft is goed bemesten en watergeven belangrijk en wordt belangrijker naarmate de palm in een kleinere pot staat. Er is immers maar weinig buffer in een kleine pot en als ie buiten in de zon staat blijf je water geven in de zomer, soms wel twee keer per dag.

Succes!
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 14 jan 2015 23:59

Ik heb mijn phoenix roebelinii in de zomer altijd in gefilterd zonlicht staan, mijn ervaring is dat ze daar het mooist blijven. Van nature zijn dit ook geen palmen die in volle zon staan, al zie je regelmatig exemplaren die wel in volle zon staan. Ik heb nu bijna 4 jaar Phoenix roebelinii en elk jaar overwinter ik deze op een slaapkamer waar het raam altijd op de kiepstand. Dat gaat goed en geen blad die achteruit gaat in de winter.

In het voorjaar er voor zorgen dat ze geen straaltje zon krijgen, ze zijn zo verbrand.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Rob op 16 jan 2015 02:03

In Costa Rica staan ze inderdaad volle bak in de zon, en ook in Vietnam, Singapore en Maleisie heb ik ze al in de open bebouwing aangeplant gezien.

Het zit hem hier in de binnen periode en de geringe luchtvochtigheid. In hete landen met vrij hoge luchtvochtigheid gaat het kennelijk prima.
Als ze 3 of zo weken 'rustig gebracht worden in half-schaduw' dan kunnen ze in 100% zon.
Hier gaan ze 3-4 weken onder de split bamboe afdak, waarna ze in de rest van het seizoen vanaf 12 uur de volle zon krijgen (en letterlijk emmers water)

In de regel beschouw ik vrijwel alle palmen als OK voor volle zon (enkele Chamaedorea uitgezonderd). Zelfs Licuala - in habitat ook onderbegroeing - is in NL voor een paar zomermaanden buiten prima te doen na enkele weken acclimatiseren.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 16 jan 2015 08:35

En nu de schande van de eeuw.

Mijn palmen, olijfbomen, yucca's geraken prachtig door de seizoenen en jaren heen (buiten) en dan blijft er mijn phoenix r. over (binnen) die erbarmelijk overleefd, nu al 5 jaar.

Hij is nochtans een mooi beest geweest en ik wil hem zijn glorie terug bezorgen.
Vanmorgen zal ik enkele foto's plaatsen.
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?