Woelratten-muizen

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Woelratten-muizen

Berichtdoor Hitch op 02 jan 2013 13:09

Ik heb ze ook een jaar gehad net toen ik 2 jaar bezig was met mijn tuin aan te planten. Ik kreeg ze ook niet weg. Nu stonden er hier nog een 15-tal grote bomen die weg moesten en mijn vader en ik hebben daar de hele dag aan bezig geweest = kettingzagen, omvallende bomen, constant over en weer lopen doorheen de hele tuin met of zonder gevulde kruiwagens.
Toen alles gedaan was en opgeruimd was viel me dan plots in de week daarop op dat er geen nieuwe gangen waren bijgekomen en nadien heb ik er ook geen last meer van gehad.
Volgens mij zijn ze door al het bovengrondse lawaai op de vlucht geslagen en ze zijn niet meer weergekeerd.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 03 jan 2013 02:03

hallo daar,ik las over die vervelende muizen e.d. er zijn van die plak plaaten te koop heb ze ook gebruikt toen er hier ook muizen waren,en probeerde binnen te komen in de winter als het erg koud is,wel,ik heb een schotel in het midden gezet met muizen gif ,dat snoepte ze gewoon weg zonder resultaat,maar toen ik juist die plakkers er om heen had gezet had ik ze zo gervangen,misschien een idee om uit te proberen als ze daar telkens aan die planten willen snoepen om in het loop pad van ze wat graan te zetten met van die plakkers erbij,ze kosten maar 1 euro per 2,en werkt veel beter dan een muizenval,eenmaal een pootje erop en ze plakken er aan vast,echt goed spul,m,v,g,paul,
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 03 jan 2013 02:06

natuurlijk wel als je buiten gaat gebruiken wel goed afdekken voor de vogels natuurlijk,
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 03 jan 2013 14:04

prutser 2 schreef:hallo daar,ik las over die vervelende muizen e.d. er zijn van die plak plaaten te koop heb ze ook gebruikt toen er hier ook muizen waren,en probeerde binnen te komen in de winter als het erg koud is,wel,ik heb een schotel in het midden gezet met muizen gif ,dat snoepte ze gewoon weg zonder resultaat,maar toen ik juist die plakkers er om heen had gezet had ik ze zo gervangen,misschien een idee om uit te proberen als ze daar telkens aan die planten willen snoepen om in het loop pad van ze wat graan te zetten met van die plakkers erbij,ze kosten maar 1 euro per 2,en werkt veel beter dan een muizenval,eenmaal een pootje erop en ze plakken er aan vast,echt goed spul,m,v,g,paul,

Een bakker zei tegen mij dat dit in zijn bakkerij ook goed werkte, kan ze alleen niet in de tuincentra/bouwmarkten vinden, nu heb ik een pvc buis met kaas erin ingegraven in de hoop dat ze er in vallen en niet meer uitkomen maar woelmuizen zijn erg slim want voorheen werkte dit wel tegen gewone muizen maar de woelmuizen trapten er niet in :cry:
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Esther op 03 jan 2013 21:04

Die plakplaten kun je bij de Aveve kopen, ik heb ze hier ook. Tegen de woelratten helpen ze hier niet, de platen verdwijnen volledig maar je merkt niet dat er een beest minder is, de gangen blijven ook druk belopen. Ze helpen wel tegen de muizen in het kippenhok, die plakken wel stevig er op vast 8-)
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Peter Franken op 14 jan 2013 00:10

Zit dit zeer aandachtig te lezen; heb een basjoo in de volle grond en daar was vd zomer al een vuistdik gat naast wat erg lang duurde voor dat het vol was met water. 2 weken geleden zag ik een gat in het gazon, zo'n 3 meter vanaf die basjoo en plm 3 cm doorsnee. Ook daar wilde gieteren (grondwaterpomp ligt stil in de winter) niet helpen. Vandaag zag ik tot mijn schrik nog 2 gaatjes van plm 3 cm doorsnee vlakbij de basjoo. Die basjoo staat er al tig jaar dus voordat ze die op hebben duurt nog wel even maar ik wil wel van die beesten af. Ik hoorde dat keizerskronen (bollen) ze ook verjaagt? Als ze weg zijn kan ik mooi dat gangenstelsel vullen met koeien stront!
Peter Franken

1 bedankjes

Berichtdoor birdwatcher op 14 jan 2013 10:56

de schade die jullie hebben komt van woelmuizen,woelratten leven bijna alleen aan het water.en is ook zeldzaam geworden.
als je tuin omringt wordt door natuurlijk beheerd weiland is het bestrijden inderdaad dweilen met de kraan open en kun je je afvragen of het wel ecologisch verantwoord is om dit met gif te bestrijden,Uilen en andere roofvogels zullen ook van het gif binnen krijgen als ze deze muizen eten.
ik ben zelf van mening dat gif niet thuis hoort in een siertuin het is al erg genoeg dat land en tuinbouw er niet meer zonder kunnen/willen.
birdwatcher

6 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 14 jan 2013 11:35

Ondertussen blijf ik van alles proberen, kattestront in de gangen, heb besteld: lijmbanden en een val waarin er meerderen levend gevangen worden alleen moet ik wachten tot de vorst voorbij is en er ruimte gemaakt kan worden onder de m.basjoo die nu volledig ingepakt is.
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Peter Franken op 21 jan 2013 15:23

Wie kan mij vertellen: zijn dit woelmuizen of woelratten?
Ik denk zelf aan muizen ook gezien wat hierboven staat
Deze zijn gevangen met een gewone muizenval; stukjes brood met pindakaas erin.
Iemand nog tips? ik moet van die beesten af...
Bijlagen
woelmuis of rat.jpg
woelmuis of rat.jpg (73.31 KiB) 4478 keer bekeken
Peter Franken

1 bedankjes

Berichtdoor shusui op 21 jan 2013 16:00

Dit is denk ik een rosse woelmuis, of misschien een veldmuis. Geen woelrat , die zijn groter en hun oren zijn veel minder ovallend (zitten meer in de vacht).
shusui

193 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?