Citrussen van perfect tot op sterven na dood

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Citrussen van perfect tot op sterven na dood

Berichtdoor krista op 08 feb 2013 22:10

Heb diverse citrussen waar onder Manderijnen sinaasappel (bloedsinaasappel) Pomelo en leine siersinaasappel (citrus mitus???) en Citroen
De Pomelo en siersinaasappel en de Citroen zien er perfect uit en geven al mooie dikke bloemknoppen
De Bloedcinaasoppel en Manderijnen zien er slecht uit. Bladeren vallen af en takken verdrogen.
De behandeling van alle boompjes is het zelfde. Wat kan dit zijn?
Dank alvast,
Chris
krista

4 bedankjes

Re: Citrussen van perfect tot op sterven na dood

Berichtdoor Grad85 op 08 feb 2013 23:44

Foto wil wel eens helpen,staan ze in dezelfde ruimte?
Bladval heb je altijd wel,ook takken die terug sterven,knip je gewoon weg,maar zou daar nog even mee wachten.
Laatst bijgewerkt door Grad85 op 08 feb 2013 23:51, in totaal 1 keer bewerkt.
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 08 feb 2013 23:49

Inderdaad, ben benieuwd naar de ruimte waar ze staan.
Hier staan de Citrussen op een zonnige kamer, goed vochtig en geven geen kik!
Misschien hebben ze moeite om al het vocht in bladeren te pompen?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Ben op 09 feb 2013 00:23

Chris,
Vallen de bladeren ineens snel af, of blijven ze lang naar beneden gericht afhangen voordat ze afvallen?
Groetjes, Ben.
Ben

11 bedankjes

Berichtdoor krista op 09 feb 2013 22:06

Foto's plaaten op dezeze site is voor mij wat moeilijk. Fototoestel stuk en het aantal pixels terugbrengen.
Alle boompjes staan op mijn zolder.Ik heb het uiteraard over de winter. Temperatuur daar overdag ongeveer 12 graden. Bij koud weer iets lager en soms wat hoger. Bij enkele graden boven nul staat het dakraam van 100x60 cm wat open. De boompjes staan onder dit dakraam. Raam ligt op de noord/west kant, dus niet direct zonlicht. Mn. de Sanquinelli begon ongeveer 2 maanden
geleden blad te verliezen. Bladeren verdroogden!. Boom is nu ongeveer al zijn bladeren kwijt. Er is nog een takje met met redelijk uitziende bladeren. Hoofdtakken zijn zelf nog niet verdroogd.
Een manderijn ziet er ook erg slecht uit maar niet zo als Sanquinelli. Zoals eerder geschreven zien de Citroen en Pomelo en nog een Sinaasappel er goed uit. Weet niet wat wijsheid is. Probleen erbij is dat ik ruim 2 maanden naar het buitenland vertrek en ik de verzorging aan een ander moet overlaten.
Ik hoor wel

Ps. Zal eens aan schoonzoon vragen hoe op deze site foto's te plaatsen, maar zal nog wel even duren.

Chris
krista

4 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 10 feb 2013 17:22

Zijn de boompjes onderling echt vergelijkbaar en dan bedoel ik zelfde plantgrootte, potmaat, grondmengsel? Je giet ze ook gelijkmatig?
Beetje raar dat er slechts 2 zijn die dit verschijnsel vertonen. Is dit de eerste keer dat je ze op die wijze overwinterd?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor ikzelf1955 op 10 feb 2013 20:20

Zit toch in de richting van ongedierte te denken.
ikzelf1955

18 bedankjes

Berichtdoor krista op 12 feb 2013 18:28

Mijn boompjes zijn ongeveer allemaal even groot. Verzorging en grondsoort hetzelfde.
De meeste boompjes staan hoofdzakelijk in cocopeat. Wil dit als ik groei zie vervangen door mediterane grond.
Sinds ik spint gehad heb kijk ik mijn bladeren met een loup na op ongedierte.
Omdat ik nu, als het niet meer sneeuwt naar het zuiden vertrek heb ik mijn boompjes in een slaapkamer geplaatst met groot raam op de zuidzijde. Hoop als ik over geruime tijd terug kom het licht mogelijk zijn werk heeft gedaan.
Mogelijk kan ik nog enige dagen antwoorden geven want anders hoort men niets meer.
Wil in spanje wel op zoek gaan naar een Mangoboompje.
Chris
krista

4 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 12 feb 2013 19:46

Over die cocopeat zijn de meningen verdeeld,zou teveel zouten opnemen.
Om de hoeveel jaar vervang je je grond [ cocopeat ] ? spoel je die ooit ?
Dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Ik vervang om de 2 a 3 jaar mijn zelf samen gestelde grond en spoel ieder jaar mijn grond in de potten door rond september.
Met spoelen bedoel ik ,flink de slang erin voor een minuut of 10,ik geef oplosbare kunstmest met een hoog nitraat gehalte 23-6-10+2.7MgO+TE ,dus is wat sterker als Culterra.
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor Frankster op 18 feb 2013 18:04

Krista,

heb zelf een citroen, sinaasappel en limoenboom (alle +- 1 meter). Eerste 2 overwinter ik op zolder (+- 10°C in winter, geïsoleerd, niet verwarmd, noordvenster)), 3e op slaapkamer (+- 15 °C) nadat overwinteringspoging op zolder in ijltempo voor kale takken zorgde. Heeft zich echter prima hersteld, denk gewoon dat sommige citrussen meer licht & warmte nodig hebben. Wel kurkdroog houden als er geen bladeren meer zijn.
Frankster

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?