TetraStigma laat jong blad vallen..help

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

TetraStigma laat jong blad vallen..help

Berichtdoor Albert-Jan op 01 maart 2013 11:11

Hallo,

2 maanden terug vond ik buiten bij het vuil van een oud kassencomplex wat afgebroken werd een Tetra Stigma met een stam van bijna 10cm doorsnee en nog ongeveer 120cm hoog, daarboven was hij afgezaagd. Ik heb hem mee naar huis genomen en in een grote pot gezet, in de hoop dat hij het zou overleven aangezien ik niet weet hoe lang hij buiten in de vrieskou heeft gelegen.

Er is intussen veel blad en takken afgevallen, ik denk omdat ze bevroren zijn geweest, maar er zijn inmiddels tot mijn grote vreugde ook 10! uitlopers aangekomen.

Een 3tal van deze uitlopers zijn enorm hard gegroeid en zijn nieuwe takken aan het worden.
de rest van de nieuwe uitlopers zijn weer afgestorven :(

Tot mijn grote schrik vallen nu ook de kleine nieuwe zij takjes en nieuwe blaadjes van de uitlopers af die wel goed zijn gegroeid :cry: :cry: :cry:

wie kan mij vertellen hoe dit komt en/of wat ik er aan kan doen?
Albert-Jan

0 bedankjes

Re: TetraStigma laat jong blad vallen..help

Berichtdoor draco op 01 maart 2013 12:28

Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn bijvoorbeeld vorstschade maar ook wortelschade als gevolg van het verplanten. Als de plant nog onvoldoende wortels heeft gevormd, sterven de uitlopers af nadat de aanwezige reserves zijn verbruikt of door een tekort aan watertoevoer. Als de Tetrastigma de kans krijgt om met voldoende warmte nieuwe wortels te vormen, is er kans dat de stam later opnieuw uitloopt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Re: TetraStigma laat jong blad vallen..help

Berichtdoor Albert-Jan op 02 maart 2013 13:32

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de volledige kluit gepoot maar het kan natuurlijk zijn dat er wortels afgestorven zijn in de tijd dat hij buiten in de vorst heeft gelegen.

Overigens blijven de nieuwe takken gewoon doorgroeien, alleen de zijtakjes die daar aan zitten met kleine blaadjes vallen eraf. Het lijkt erop (of het is toeval) dat de jonge zijtakjes eraf vallen een dag na het water geven. Ik geef alleen water als de kluit droog is ongv. 500ml per week.

Ik kan sowieso weinig informatie over deze plant en de verzorging daarvan vinden op internet.
Albert-Jan

0 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?