Citroen lichtgroene bladeren met dorre beige plekjes

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Citroen lichtgroene bladeren met dorre beige plekjes

Berichtdoor ToonA op 25 mei 2013 13:48

Hallo,
Ik heb een citroenplantje sinds vorig jaar uit zaad opgekweekt. Nu zijn er wat bladeren die geen goede kleur hebben, lichtgroen met gele/beige plekjes. Het lijkt alsof de bladgroenkorrels weg zijn. Ook de hoofdnerf van het blad is verdord. Ik heb ze al een beetje magnesium gegeven maar dit blijkt (nog) niet te helpen... Heeft er iemand ervaring mee of een oorzaak en oplossing? Ik heb twee appelsienenplantjes op dezelfde manier opgekweekt maar zij hebben dit niet. Sporen van beestjes of schimmel zie ik niet meteen.
Bijlagen
IMG_0604.JPG
IMG_0604.JPG (170.88 KiB) 3797 keer bekeken
IMG_0603.JPG
IMG_0603.JPG (180.59 KiB) 3797 keer bekeken
ToonA

0 bedankjes

Re: Citroen lichtgroene bladeren met dorre beige plekjes

Berichtdoor Grad85 op 26 mei 2013 16:57

Kan van alles zijn,heb hier ook wel ooit dat zaailingen of stekken zonder aanwijsbare redenen
verdrogen/bladval/bruin worden en dood gaan.
zolang het niet bij al je zaailingen voorkomt zou ik me niet zo druk maken.

In wat voor grond staan ze
Hoeveel keer geef je ze water
Wat voor voeding
Staan ze koud of warm

Haal ze eens uit de pot en kijk naar het wortelgestel
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor ToonA op 26 mei 2013 17:19

De grond waarin ze staan is 1/3 wit zand en 2/3 gewone potgrond. Echt een regelmaat voor water geven heb ik niet, gewoon als de grond wat droog aanvoelt wat water geven. Ik let er wel op dat ze regenwater krijgen en geen leiding water. Af en toe doe ik wat vloeibare kamerplantenmeststof bij het water en recent wat magnesium gegeven, dat zou de bladeren groener maken. Ik heb ze ongeveer 7 weken geleden in een grotere pot geplant omdat bij de vorige er wortels uit de gaatjes kwamen, maar ik denk niet dat ze hiervan last hebben ondervonden...
ToonA

0 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 26 mei 2013 17:42

Wat versta je onder potgrond,toch niet die shit van de bouwmarkt enzo ?
Die zooi klinkt binnen de korste keren in,en citrussen hebben een hekel aan grond die te weinig lucht kan bevatten.
Wat betreft het water,je mag gerust leidingwater geven,citrus wil ook kalk,dus zou je kunnen wisselen doe ik ook.
Zogauw ik mijn citrussen buiten zet is het eerste wat ik geef wat kalkkorrels en wat bloed en beendermeel,daarna ga ik pas over op de meststoffen die ik altijd gebruik,in de winter krijgen ze niks,alleen klein beetje water.

Zet eens wat foto,s van je plantjes neer.
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor ToonA op 26 mei 2013 21:13

IMG_0478.jpg
Dit is het 'schrale' plantje waarvan de grotere bladeren eraf viel.
IMG_0478.jpg (37.65 KiB) 3736 keer bekeken
Ja, helaas wel die potgrond... Binnenkort misschien dan toch best weer verplanten. Welke grond raad u aan? Ze hebben al enkele keren, overdag buitengestaan. Zoveel goed weer hebben we dit jaar nog niet gehad :(
Zoals u ziet staan de anderen er wel beter bij...
Bijlagen
IMG_0473.jpg
IMG_0473.jpg (61.24 KiB) 3736 keer bekeken
IMG_0474.jpg
IMG_0474.jpg (66.37 KiB) 3736 keer bekeken
ToonA

0 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 26 mei 2013 23:31

Zou deze kleine plantjes nog een jaar binnen of in ieder geval beschut laten staan,uit de zon en alleen als de temperatuur boven de 20 Gr een paar uur buiten zetten.
Wat betreft de grond,die stel ik zelf samen,ik gebruik 2 delen Goede potgrond,1 deel lavagrit en bims en 1 deel perliet.
Voor de rest zien je citrusplantjes er goed uit.
Maar als ik naar de laatste foto kijk,lijkt het wel of je teveel voeding geeft [geel blad]
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor ToonA op 27 mei 2013 15:06

Grad85, Bedankt voor uw hulp! Bij het verpotten zal ik uw advies in verband met de grond zeker in het achterhoofd houden!
ToonA

0 bedankjes

Berichtdoor peter op 27 mei 2013 20:27

hoi
ik ben het eens met Grad over de grond,als ik de foto,s zo ziet is het van die bagger grond
ook vind ik dat je voor zulke kleine plantjes al een grote pot hebt,zou eerst gewoon een kleiner pot nemen als ze later groter zijn doe je ze in een grotere pot.
het zal best wel eens kunnen dat je teveel mest hebt gegeven ,je plantjes zijn nog aan de kleine kant en nemen nog niet zo heel veel voeding op
ik zelf gebruikt kokos grond daar meng ik wat hydrokorrels door .
nu zullen wel weer mensen beginnen ,met daar heb je meneer kokos grond weer?
maar mijn ervaring is daar mee,het neemt goed waterop en is ook weer snel droog.
zoals met veel regenachtige weer is de grond weer snel droog,en met langdurige droogte ,als de pot droog is neemt snel weerwater op
succes metj e planten en kijk maar wat je met onze info kan
grad heeft mooie planten ,hier staan mooie planten ,en alsje mazzel hebt krijg je ook nog advies van ben,en die heeft ook mooie planten
peter

19 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?