Maurelli komt niet op gang

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Maurelli komt niet op gang

Berichtdoor Joster op 06 jun 2013 19:43

Hoi allemaal,

ik heb begin mei mijn Ensete Maurelli in de grond gezet maar de groei zit er nog niet in.

Hij is overwinterd bij een graad of 12 en voor het buiten plaatsen (in pot) had ie nog 2 grote bladeren en zag er goed uit. De bladeren werden slap en heb ik afgesneden maar groei was toen nog zichtbaar. Vervolgens in de grond gezet en nu ziet hij er uit zoals op de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

De vraag laat zich raden: Wordt dit nog wat of wat kan ik doen om een en ander te versnellen?
Alvast heel erg bedankt.

Groeten,

Joost
Joster

10 bedankjes

Re: Maurelli komt niet op gang

Berichtdoor iwanito op 06 jun 2013 20:31

Mogelijk zijn de bladeren verbrand door de uv straling. Het lijkt er wel op alsof je meer hebt weggesneden dan alleen de bladeren! :shock: Ik denk dat je nu alleen nog geduld kunt hebben. Vind wel dat je er heel erg veel van af gesneden hebt. Succes!
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor Joster op 06 jun 2013 21:19

Dank je! Ik heb er ondertussen inderdaad wat meer afgesneden om te zien of er onder nog levend weefsel zat. Heb hier op het forum het een en ander gelezen over verstoppingen, vandaar.

Ik vind het zelf nogal meevallen als je het vergelijkt met hoe anderen op het forum hun Maurelli hebben gesnoeid ;)
Joster

10 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 06 jun 2013 22:33

Het is nog steeds niet warm geweest bijna geen zon en de grondtemperatuur is daardoor veel te laag op dit moment voor deze plant. Je ziet dat nu na wat zon eindelijk de bananen die in pot staan wat beginnen te doen omdat de potten vlugger opwarmen.
Voordat de grond de zelfde temperatuur heeft als de potten zal nog wel even duren.
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 jun 2013 23:23

Ik snap er niks van :roll:
Mijn ensete's stonden op 16 april (zie pagina 41 ,Jm's Tuin) in een serre.
In Mei, 2 exemplaren geplaatst in volle grond en die groeien stil door.
Is het kwestie van temperatuur, of de manier hoe ik mijn grond bewerk :?:

Kijk gerust mijn foto's na, de evolutie is goed te volgen ;)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 07 jun 2013 00:25

Diegene die al warmte gehad hebben hebben reeds een nieuw gezond wortelgestel gemaakt.
Eenmaal dat dit in orde is moet de plant niet meer uit zijn reserve's putten om te groeien maar kan het aan zijn echte boost beginnen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 07 jun 2013 07:52

Mijn Maurelli is heeft al 6 bladeren geproduceerd waarvan ik er 2 heb afgesneden omdat die lelijk waren geworden door de zon. Ik heb nog nooit een deel van de stam af hoeven snijden.
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor Joster op 07 jun 2013 13:49

Als ik het goed begrijp gewoon geduld hebben dus :)

@ JmC4c: Ik was inderdaad verbaasd toen ik de groei van jouw planten zag. Ik heb voornamelijk leem/klei grond hier en dat warmt geloof ik erg langzaam op. Misschien dat daar het verschil in zit?

@ iwanito: Staan jouw maurelli's in pot of volle grond? Kan een behoorlijk verschil maken dus. Ik moest die bladeren/stam niet afsnijden maar heb dat gedaan om te kijken of het weefsel nog gezond was. Dit was naar mijn idee het geval want het zag er wit tot licht groen uit.

Ik hoop maar voor het beste dat ie niet om zeep is en nog gaat groeien :roll:
Joster

10 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 07 jun 2013 19:30

Dat snoeien is niet zo een groot probleem geloof ik, Djoeke maakt er 4 kanten blokjes van, is geen pleonasme :o .

Mijn basjoo's groeien tergend langzaam, en inderdaad die in de volle grond nog langzamer.

Goed om te lezen dat het niet alleen bij mij langzaam op gang komt en begrijp me niet verkeerd :D .
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 07 jun 2013 21:36

Hier groeit de basjoo in de volle grond ook niet echt alleen de Balbisiana gaat als een speer maar die staat in een kuip.
Volgens mij komt het door het koude weer van de afgelopen tijd,als de bodem goed is opgewarmd zal dit wel goed komen.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?