Hallo allemaal,
Ik heb een serieus probleem met onze olijfboom.
De boom heeft gedurende een verbouwing periode van huis en tuin ruim 2 jaar in de originele emmer gezeten.
Deed het al die tijd goed hoewel je op het laatst zag dat hij er niet heel erg fris meer bijstond.
Nu is hij afgelopen najaar ( herfst 2012 ) in de vaste grond gepoot ( wel hoger als de rest van de tuin ) en gedurende de winter goed beschermt tegen de kou.
Helaas heeft hij toch een tik gehad, en begon hij al zijn bladeren te verliezen.
Heb toen in Maart alle dode takken terug gesnoeid in de hoop dat hij weer aan zal slaan..
We zitten nu in het einde van juni, en de boom verliest nog steeds blad en maakt geen nieuwe scheuten en of blad aan. Wil heeft hij inmiddels erg veel gezelschap gekregen van spinnen en komt hij gelijkelijk aan vol met spinnenwebben te zitten. Het zijn spionnetjes van ongeveer 3 - 5 MM groot.
De stam en hoofd takken en sommige kleinere takken vertonen nog leven ( zijn groen onder de bast ) en alleen helemaal boven op heeft hij nog wat groen blad. Verder sterven er steeds meer dunnere takjes af en is er ( nu eind Juni ) nog geen enkel teken van leven te bespeuren. Tevens heeft afgelopen herfst een kat de stam als krabpaal gebruikt en ook dat herstelt ook heeeeeel erg moeizaam.
Onze tuin ligt op het zuiden dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.
Wat kan ik hier aan doen?
Ik heb me laten vertellen om het helemaal terug te snoeien ( als een knotwilg ) maar voordat ik dit aandurf dacht ik dat het wijs is om want informatie in te winnen. Aangezien het een boom is van 180 cm hoog, vind ik het toch wel erg jammer van dit normaal zo prachtige boompje.
Hopelijk kunnen jullie mij deze verstrekken.....
Met vriendelijke groet,
Bas de keizer