Colocasia uitgedroogd

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Colocasia uitgedroogd

Berichtdoor Roeland op 02 feb 2014 13:19

Hallo allen,

Op de plantenbeurs te Canna Banana in oktober had ik 4 colocasia's gekocht (mijn eerste stuks van deze plant)
Ik moest ze koel zetten tijdens de winter.
ze hebben zolang op een onverwarmde slaapkamer gestaan (temp 11-15°C) bij de rest van de planten en palmen.
Nu zijn ze allemaal "uitgedroogd / verschrompeld".

Groeien deze gewoon terug als je ze warmer zet? (gelijk met canna knollen) En mag ik ze al warmer (living) plaatsen?
Of zijn ze al verloren?

fototje:

Afbeelding

het betreft een: e burgundy stem, esculenta antiquorum illustris, pink china
Roeland

7 bedankjes

Re: Colocasia uitgedroogd

Berichtdoor Hitch op 02 feb 2014 14:26

Dat verdrogen is geen probleem en normaal komen ze gewoon terug op zo gauw de t° wat omhoog gaan maar waar ik me bij jou toch wat vragen bij stel is de gesteldheid van de grond waarin ze staan want deze lijkt me veel te vochtig tot zelfs nat en dan is de reden van jou "uitdrogen" niet meer of minder dan rot van de knol en is het einde verhaal voor je planten. Overwinteren doe je steeds bij t° tussen de 5-10° maar alleszins droog, je kan de knol zelfs gewoon uit de grond halen en in een bakje turf of gewoon droge potgrond leggen. Pas wanneer de groei herneemt plant je ze dan terug in een kuip en geef je stelselmatig terug wat water. De planten proberen groen te houden in de winter is geen goed idee. Ze nemen in hun habitat namelijk ook zo'n rustperiode.
Wat je nog kunt doen is de knollen uit de kuipen halen en ze zo nakijken. Misschien is het nog niet te erg en kun je er de rotte plekken voorzichtig uitsnijden om ze dan droog weg te leggen. Is mij in het verleden ook al gelukt.
Ruim voor ik mijn planten in de overwinteringsruimte plaats zet ik ze goed droog weg zodat de hele plant kan uitdrogen. De hele winter krijgen ze dan geen drupje water tot ik zie dat ze terug opkomen wat ze doen uit de reserves uit de knol. De knol begint dan ook terug wortels te vormen en dan zie je dat de plant wat sneller gaat groeien en dat is de moment waarop ik ze terug water begin te geven.
Hitch

156 bedankjes

Re: Colocasia uitgedroogd

Berichtdoor Roeland op 02 feb 2014 15:13

De potten zijn nog steeds zoals ik ze gekocht heb.
Ik heb ze wel enkele water gegeven, had ik dus niet mogen doen.
Ik ga straks de knollen nakijken en ze terug droog oppotten.

Mag ik ze hierna al warmer zetten voor ze een 'voorsprong' te geven?

Grtn Roeland
Roeland

7 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?