Hallo,
ik heb een aantal maanden geleden een tamelijk grote rhapis excelsa gekocht bij een tuincentrum. Omdat de plant mijn inziens in een te kleine pot stond heb ik hem verpot in een speciekuip. Hierbij heb ik standaard potgrond gebruikt.
De eerste paar keer heb ik de plant veel water gegeven omdat de aarde mij te droog leek. Waarschijnlijk heb ik teveel water gegeven omdat er op een gegeven moment paddestoelen op de aarde groeiden. Daarna heb ik de plant beduidend minder water gegeven; ieder het weekend 3 liter, doordeweeks 1 liter. In het water heb ik 1x/week vloeibare mest gebruikt, dosering zoals aangegeven op de verpakking (10ml/l).
Na verloop van tijd begonnen veel bladeren bruine bladpunten te krijgen en stierven bladeren af. Ik dacht in eerste instantie dat de luchtvochtigheid misschien te laag was en heb een luchtbevochtiger geplaatst (blaast 10 liter per 2 uur in de woonkamer). Ook sproei ik plant 1x/week. Dit hielp niet. Nu komen er legio nieuwe bladeren aan de plant, maar deze zijn al dood/uitgedroogd als ze verschijnen.
Omdat ik vermoedde, na het lezen van diverse berichten hier, dat de aarde mogelijk te vochtig is (geweest) heb ik een week niet begoten. Ik merk geen verschil. De standplaats van de plant is denk ik ok, hij staat in de schaduw.
Heeft iemand suggesties hoe ik deze plant kan redden? Zal proberen wat foto's te posten.
Met vriendelijke groet,
Yoda