Meniezwam Albizia

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Meniezwam Albizia

Berichtdoor iwanito op 02 jul 2014 08:07

Ik heb een groot probleem. Ik heb al jaren een Albizia die ik vanwege een verhuizing afgelopen jaar heb moeten verplanten.
Het is een flink exemplaar (3,5 meter hoog) maar sinds het verplanten zit er meniezwam in.
Ik heb toen gelijk al het aangetaste hout weggesnoeid.

Recentelijk zag ik echter plots meniezwam halverwege de stam... Nu ken ik de remedie; al het aangetaste hout wegzagen/snoeien maar dan houd ik nog maar een stammetje van een meter over.
Daar wil ik dus absoluut niet aan.

Ik heb nu al 2 keer op de stam een stuk schors weggesneden. Een plek blijft schoon maar op de andere waren gisteren weer rode puntjes te zien... :cry:

Wie o wie kan mij een tip geven, ik weet dat het een wanhoopspoging is maar ik wil het niet zomaar opgeven...
iwanito

23 bedankjes

Re: Meniezwam Albizia

Berichtdoor Itrme op 02 jul 2014 09:32

Leeft de boom wel gewoon? Aangezien een meniezwam eigenlijk vooral op dood of erg verzwakt hout zit geloof ik....

Je kan het proberen met een schimmeldodend middel... Maar als het op meerdere plekken op je boom op meerdere plekken deze schimmel heeft zou ik toch zeggen dat hij aan het aftakelen is.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 02 jul 2014 09:37

De boom staat er prachtig bij. Hij heeft dus nog één plekje met meniezwam. Desondanks staat hij vol in het blad en zit hij tjokvol met bloemen.

Hij takelt totaal niet af maar blijft juist met de dag mooier en voller worden. :shock:
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 02 jul 2014 09:55

Apart.... In dat geval zou ik gewoon proberen met een schimmeldodend middeltje (wat natuurlijk niet slecht voor de plant mag zijn... :P ) even het laatste deel van de stam ontdoen van de schimmel.

Als de boom nog gezond is zou je zeggen dat de aanwezigheid van de schimmel geen al te groot probleem zou moeten zijn.
Itrme

70 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?