Nog kans voor T.wagnerianus?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Nog kans voor T.wagnerianus?

Berichtdoor s.janssen op 06 jul 2014 17:07

Bij plaatselijke bouwmarkt staan er al 2 jaar paar palmen waar de helft inmiddels al lang dood is, bekend probleem. 2 vermoedelijke trachycarpussen wagnerianus leven nog. Beide palmen hebben speren klaar staan. De kweker waar ze vandaan komen zou ze ophalen alleen deze bestaat niet meer, hij moest ze tot begin juli vast houden. Nou heeft mij vader gezegd tegen de eigenaar dat ik er interesse in had en mocht ze voor een 10 p.s overnemen en zo ben je 2 palmen rijker.

Voor een tientje vind ik het risico waard, ergens is het ook een leuke uitdaging/experiment maar zodra ik de wortels bekeek ga je toch zorgen maken. Alle wortels waren rot met een paar goede, en 1 pot zat zo vol met klei dat je er balletjes van kon rollen. Typische klei uit het buitenland.
De klei is er tussen uitgespoten, opgepot in niet al te grote potten en dubbele dosis palmbooster gegeven.

Palmen heb ik niet buiten gezet maar op een lichte plek in het tuinhuis om te voorkomen dat ze te nat werden. Dit tuinhuisje warmt goed op met zonnig weer.

Mijn vraag aan jullie is: Doe ik hier goed aan?
En wat zouden jullie doen?
Bijlagen
2palmen.jpg
2palmen.jpg (59.21 KiB) 4651 keer bekeken
palmgroei2.jpg
Ene palm groeipunt
palmgroei2.jpg (53.38 KiB) 4651 keer bekeken
palmgroei1.jpg
Andere palm groeipunt
palmgroei1.jpg (54.57 KiB) 4651 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Nog kans voor T.wagnerianus?

Berichtdoor ramon van weezep op 06 jul 2014 17:30

voor een tientje is het het proberen waard.
ik kan je wel garanderen dat het nog jaren duurt voordat je weer een beetje kroon hebt (als ze het al halen)

zet ze in goed waterdoorlatende potgrond en zorg ervoor dat de kluit nooit uitdroogt.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 06 jul 2014 17:31

tevens lijken mij het fortunei's of dat lijkt misschien zo op de foto.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 06 jul 2014 20:40

Zou best kunnen Ramon, het maakt mij niet uit dat zullen we pas echt kunnen zien als ze aan de groei gaan.

Mogen de palmen in de volle zon staan, buiten dus?
Bij de klusmarkt stonden ze 3 jaar in de schaduw, ergens denk ik dat de zon ze wel goed zal doen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 07 jul 2014 08:11

na 3 jaar schaduw zou ik ze niet in de volle zon zetten laat ze ff geleidelijk wennen aan de zon ik zou kiezen voor half schaduw half zon
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 jul 2014 11:09

Ik denk dat het zo goed aangepakt, Sylvan. Het herstel zal aanvankelijk traag verlopen, omdat er weinig assimilatievermogen voor de (wortel)groei is. Ik heb onlangs Livistona muelleri gedumpt. Deze palm had wortelrot en verloor het een na het andere blad. Bij inspectie van de kluit bleken nieuwe gezonde wortels in ontwikkeling, maar vertoonde de speer nog geen spoor van activiteit ondanks de warme standplaats in de kas. Trachycarpus zal eerder profijt trekken van de extra warmte vanwege zijn lagere temperatuurspectrum. Te warm is ook niet goed omdat dit bij een koudeminnende soort eerder de groei vertraagt. Het is misschien zinvol om bij droog warm weer (uit de zon) de kruin te nevelen. Laat het weinige bladgroen optimaal het licht benutten. Een verblijf in een schemerig tuinhuis lijkt me daarom minder gunstig. Deze week is ideaal om de kruin aan het buiten(zon)licht te laten wennen. Bij een gedoseerde blootstelling aan de UV straling zal dit de parenchymcellen stimuleren tot de aanmaak van beschermende factoren (radicaalvangers - flavonioden).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jul 2014 17:49

Ik vrees er eerlijk gezegd voor Sylvan.
Maar ik hoop voor je dat ze het wel halen natuurlijk ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 07 jul 2014 22:01

Ik heb ze inmiddels buiten gezet, krijgen gedeeltelijk zon ;)

De tijd zal het leren!
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor luc op 09 jul 2014 17:36

streepje op nieuwe speer en oud blad zetten , zie je direct elke (eventuele) groei
En kan lang duren , heb hier eentje staan die na één jaar stilstand eindelijk is begonnen
Zolang er groen is niet opgeven :thumb_up:
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor Rico op 09 jul 2014 18:20

Voor 20 euro zou ik ze ook meegenomen hebben. Inderdaad wat Luc zegt, volhouden tot de laatste bladgroenkorrel bruin geworden is!
Hopelijk komen ze er door.

Succes :thumb_up:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?