Bij plaatselijke bouwmarkt staan er al 2 jaar paar palmen waar de helft inmiddels al lang dood is, bekend probleem. 2 vermoedelijke trachycarpussen wagnerianus leven nog. Beide palmen hebben speren klaar staan. De kweker waar ze vandaan komen zou ze ophalen alleen deze bestaat niet meer, hij moest ze tot begin juli vast houden. Nou heeft mij vader gezegd tegen de eigenaar dat ik er interesse in had en mocht ze voor een 10 p.s overnemen en zo ben je 2 palmen rijker.
Voor een tientje vind ik het risico waard, ergens is het ook een leuke uitdaging/experiment maar zodra ik de wortels bekeek ga je toch zorgen maken. Alle wortels waren rot met een paar goede, en 1 pot zat zo vol met klei dat je er balletjes van kon rollen. Typische klei uit het buitenland.
De klei is er tussen uitgespoten, opgepot in niet al te grote potten en dubbele dosis palmbooster gegeven.
Palmen heb ik niet buiten gezet maar op een lichte plek in het tuinhuis om te voorkomen dat ze te nat werden. Dit tuinhuisje warmt goed op met zonnig weer.
Mijn vraag aan jullie is: Doe ik hier goed aan?
En wat zouden jullie doen?