Einde oefening voor Latania verschaffeltii?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Einde oefening voor Latania verschaffeltii?

Berichtdoor draco op 26 jan 2015 12:08

Verdroogde speren in de Latania belooft weinig goeds. Een schimmelig wit aan de basis ervan duidt op speerrot. Deze is vermoedelijk ontstaan nadat de palmen afgelopen zomer enige tijd buiten hebben gestaan. Nu maar afwachten of er zich een nieuwe speer aandient ?
Bijlagen
speerrot.jpg
speerrot.jpg (45.88 KiB) 4506 keer bekeken
Latania_verschaffeltii.jpg
Latania_verschaffeltii.jpg (173.79 KiB) 4506 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Re: Einde oefening voor Latania verschaffeltii?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 26 jan 2015 12:40

Ik heb ook een paar weken geleden een Hyophorbe verschaffeltii moeten wegdoen vanwege dezelfde problemen. Bladeren beginnen eerst bruin op te drogen en dan gaat de gehele speer loszitten. Op het laatst kon ik niet alleen de speer maar de hele plant er gewoon uittillen.

Het rot gaat diep in de speer zitten. Oorzaak is dat ze vermoedelijk een tijd te nat hebben gestaan in ons klimaat. Mijn Hyophorbe heb ik een aantal malen te snel achtereen onder de douche gezet. Dan krijg je hetzelfde probleem.

Het frustrerende is dat de wortels nog in prima conditie zijn. Toch begeeft de hele plant het vanwege rot in de stambasis.

De plant is in dit stadium verzwakt. Dus is het extra oppassen dat ie niet besmet raakt door spint of wolluis. Daar kreeg de mijne ook last van. Dan kun je hem beter snel wegdoen, want speerrot + ongedierte is niet alleen dodelijk voor de plant in kwestie, maar ook voor de rest van je plantenpopulatie. Dan ben je meer dan 1 plant straks kwijt.

Veel tropische palmen kunnen slecht tegen te veel vocht. Het beste is om ze binnen aan de droge kant te houden en als je ze buiten zet in een natte periode, om dan de pot te beschermen met een plastic 'regenponcho'.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 jan 2015 13:47

De rest ziet er nog vitaal uit Han.
Wel lijkt me de rot ongeveer gelijk qua lengte als de stam zelf?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jan 2015 14:54

De Latania markeert verder niets anders dan de Hyophorbe waar Jan (GHP) gewag van maakt. De volgende speer kon ik ook verdroogd uittrekken. Een eventueel herstel kan dus nog wel even duren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 jan 2015 15:20

Heb hier ook zo'n kwakkel-Trachy staan. Prachtig blad...áls hij er heeft. Doorgaans kunnen de speren er gewoon worden uitgetrokken. Ben er nog niet over uit wat zijn lot wordt :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 26 jan 2015 15:52

Hoi Han, snap ook niet waarom je dit soort palmen buiten gaat zetten daar is ons klimaat te wisselent en te koel voor, toen ik met mijn exemplaar begon een zaailing van 2009 heeft die ook de eerste zomer op terras gestaan in sterk gefilterd zonlicht en deed niets! In de veranda is die gaan groeien als een gek kortom altijd een T. van boven de 20ºC. en een goede constante luchtvochtigheid +-65/70 %

@Jan je schrijft dat veel tropische palmen niet tegen veel vocht kunnen! Waar haal je dat vandaan? Daar regent het dagelijks of is alles nat s'ochtens van de luchtvochtigheid :fluiten:

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 26 jan 2015 17:22

Ja, je hebt gelijk, Eduard. Het was wat kort door de bocht. Je moet een onderscheid maken tussen vochtminnende tropische palmen en vochtintolerante tropsiche palmen. Sommige tropische palmen, zoals die uit Madagascar, waar mijn Hyophorbe vandaan komt, zijn zo droogteminnend geworden -vanwege de droogte daar- dat ze al snel wegrotten bij te veel vocht.

Je hebt natuurlijk ook palmen uit het tropisch regenwoud, zoals bv. de Chamaedorea soorten. Dat zijn echte zuipschuiten.

De Latania palmen komen oorspronkelijk van Mauritius. Zelfde verhaal als Madagascar en mijn Hyophorbe.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jan 2015 22:08

Eduard schreef:Hoi Han, snap ook niet waarom je dit soort palmen buiten gaat zetten daar is ons klimaat te wisselent en te koel voor, toen ik met mijn exemplaar begon een zaailing van 2009 heeft die ook de eerste zomer op terras gestaan in sterk gefilterd zonlicht en deed niets! In de veranda is die gaan groeien als een gek kortom altijd een T. van boven de 20ºC. en een goede constante luchtvochtigheid +-65/70 %

@Jan je schrijft dat veel tropische palmen niet tegen veel vocht kunnen! Waar haal je dat vandaan? Daar regent het dagelijks of is alles nat s'ochtens van de luchtvochtigheid :fluiten:

Groet Eduard.

Het buitenplaatsen van de kamerpalmen was nodig om van een spint explosie verlost te worden, Eduard.
De meeste verdroegen dit uitstekend met uitzondering van Rhopalostylis baueri waarbij een verlate reactie optrad met bladschade tot gevolg. Deze palm heeft ook zachter blad als de Latania.
draco

711 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 26 jan 2015 23:26

Ik dacht bijna dat het grote exemplaar in je kantoor de klos was Han ;)

Ik heb idee dat hoe vochtig je al die kluiten gaat houden des te meer spint en vliegjes je krijgt. Ik geef de palmen water en geef ze pas weer water als ze de kluit weer droog is. Dit is ook een beetje op gevoel. In deze tijd verbruiken de planten toch een heel stuk minder water. Vanaf het voorjaar als het water is geef ik ze meer/omgevingsafhankelijk.

Ik merk zelf weinig verschil met Latania buiten, vorig jaar heb ik ze binnen gehad en deden het geweldig zonder spint ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 jan 2015 01:51

Deze kamerpalmen zijn ook niet uitgesproken gevoelig voor spint. Vorig jaar had ik echter een bevlieging met Alocasia. Met name op de lauterbachiana en cuprea explodeerde de kasspint en dan krijg je vanzelf overlopers naar buurplanten ook als deze misschien niet favoriet zijn.
draco

711 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?