Copernica alba

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Copernica alba

Berichtdoor Hitch op 08 jul 2015 10:30

Vorig jaar een mooi exemplaar van de Copernica alba op de kop getikt. Deze heb ik binnen in de huiskamer willen overwinteren wat meteen een grote fout was wegens de droge luchtvochtigheid hierbinnen. Alle bestaande bladeren verdroogden erg snel waarop ik de plant naar het tuinhuis heb verhuisd (welk vorstvrij verwarmd werd). In het voorjaar (half mei) heb ik de palm toen uitgeplant in de tuin, de kluit was mooi vol. We zijn nu 2 maanden verder en hij heeft nog geen vin veroerd. Bij uitplant heb ik alle verdroogde bladeren eraf gehaald en er staan 3 bladeren op die zouden moeten ontplooien en dan nog 2 nieuwe groeisperen. Zoals ik al zei doet de palm echter helemaal niets. Aangezien hij geen enkel blad heeft ter verdamping durf ik hem ook niet zo heel erg veel water te geven. In ieder geval weet ik dus niet goed wat te doen. Ik zou het erg vinden om dit exemplaar te verliezen, hij heeft een stam van dik 60 cm hoogte en was een prachtexemplaar toen ik hem net aankocht. Nu trekt hij natuurlijk op niets meer.
Moet ik hem nu wel of niet water geven en wat zou de reden kunnen zijn dat hij compleet stik staat?
Ik heb de kluit onberoerd gelaten toen ik hem plantte dus van wortelverstoring kan geen sprake zijn. Het plantgat heb ik aangevuld met de originele grond uit het gat vermengt met koekorrel. Iets wat ik altijd en bij al mijn andere aanplantingen ook doe.
Hij staat vlak voor mijn veranda uitgeplant op een windluwe en warme plaats op droge zandgrond. Vanuit de veranda zit je er dus recht op te kijken wat toch echt wel een triestige aanblik is.
Wat moet ik er mee doen om hem aan de gang te krijgen? Meststof toedienen?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Copernica alba

Berichtdoor p e t e r op 08 jul 2015 20:22

Copernica Alba blijkt in veel gevallen een probleem geval te zijn. Er zijn al een aantal mensen hier op het forum die hun exemplaar ondanks een goede verzorging verloren hebben.
Mijn speer zag er ook nog goed uit, echter zonder groei. Na er zachtjes aan te trekken kwam deze helemaal los.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Copernica alba

Berichtdoor erna op 08 jul 2015 20:59

hier ook,

Staat in de volle grond, alleen verdorde bladeren, maar de (verdorde en droge speer) zit nog vast.
Ik denk dat ik hem terug ga uitgraven en oppotten.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Copernica alba

Berichtdoor draco op 09 jul 2015 00:53

Copernicia met een extra i was ook hier geen doorslaand succes. Ik heb de verdere ontwikkelingen niet afgewacht en de palm tijdig naar een andere liefhebber doorgesluisd. Het vervolg is mij niet bekend. Als je een flinke collectie hebt moet je streng selecteren. Dat was hier wel eens anders :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Re: Copernica alba

Berichtdoor Hitch op 09 jul 2015 12:18

Net even getest en lichtjes aan de overigens nog mooi groene speren getrokken en ja hoor,... 3 van de 4 kwamen meteen los. Snap er geen bal van. De palm heeft geen vorst gezien en amper tot geen water gehad. De kluit was trouwens ook mooi droog met gezonde wortelkluit toen ik hem uitplantte. Ik wacht nog even af wat hij verder gaat doen omdat ik toch nog een beetje hoop koester op de overgebleven speer die nog goed vast zit en er mooi uitziet. Nu ja, mooi... daar heb je dan een palm staan met nog enkel 1 speer in. Jammer als het niet lukt want dit is echt één van mijn favoriete palmsoorten. In kuip houden is voor mij geen optie meer. Met kuipplanten moet ik ophouden aangezien ik een rugpatiënt ben en tillen en sleuren voor mij streng verboden zijn.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten