Dak plantaan

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Dak plantaan

Berichtdoor Rik.85 op 12 jul 2015 16:02

goedendag,

In het late voorjaar heb ik mooie Pantaan aangeschaft, ik moest hem alleen wel uitgraven bij de oude eigenaar. We hebben behoorlijk wat wortels moeten verwijderen. Ondanks dat het al erg laat in het verplant seizoen was vond ik het toch de moeite waard om het te proberen.

Het geval is dat dat hij in het voorjaar helemaal mooi begon uit te lopen op heel wat plekken.

Maar al snel stagneerde de uitloop en nu beginnen er behoorlijk wat bladeren geel te worden en af te vallen.

Sinds dat ik hem heb geplant krijgt hij om de dag een grote emmer water.

Iemand een idee of tip?

Bedankt
Rik.85

0 bedankjes

Re: Dak plantaan

Berichtdoor draco op 12 jul 2015 16:38

De wortels zijn beschadigd en gereduceerd waardoor de plataan onvoldoende water kan opnemen in verhouding tot de verdamping. Bij deze warmte reageert de boom hierop door een deel van de bladeren af te stoten. Zolang dit de eerstgevormde bladeren betreft, is het niet verontrustend. Het is dan een normale fysiologische aanpassing van de boom. Was de boom in het najaar verplant, dan zouden de uitgelopen bladeren waarschijnlijk kleiner zijn gebleven. Ook volgend voorjaar zal de boom nog wel hinder ondervinden van de transplantatie. Veel water geven is zinvol, maar overdrijf daarmee niet, de (haar)wortels zouden anders kunnen verstikken. Voor een gezond wortelstelsel is het goed als tussen de gietbeurten de aarde wat kan opdrogen zodat de wortels lucht kunnen krijgen voor de ademhaling (zuurstofopname).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Rik.85 op 12 jul 2015 19:39

Klinkt zinvol Drago,

Ik ga proberen de tij te keren door 1x in de 3 dagen flink water te geven.

Hij gaat nu wel heel hard geel worden, ook de bladeren hebben vaak een gat erin.

Hopen dat hij het overleefd
Rik.85

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 12 jul 2015 20:46

Heb je ook een foto!?
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Rik.85 op 13 jul 2015 08:05

Het gaat nu in rap tempo achteruit. Hierbij een foto

Afbeelding
Rik.85

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 13 jul 2015 09:30

Ik zou me geen zorgen maken. Volg het advies wat Draco al eerder aangaf. Geen mest of zo nu gaan toevoegen, dan maak je boel alleen maar erger. Af en toe water, liefst pas nadat je met je hand hebt vastgesteld dat de grond aan de droge kant is geraakt, en ik verwacht dat je boompjes binnenkort aan een tweede groei gaan beginnen. vooral geen blad wegsnoeien nu. Elk blaadje draagt bij aan je herstel. Soms wordt er gezegd dat je moet snoeien zodat er niet zoveel verdampt kan worden, maar dat is niet altijd waar.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Rik.85 op 13 jul 2015 18:07

Dank voor de adviezen. Ik vind het moeilijk om te bepalen dat de grond droog is of niet, uiteraard kan ik de bovenste 5 tot 10 centimeter eenvoudig checken maar daarna word het lastig.

Wat is beter voor deze boom, iets teveel water (kans op rot) of iets te weinig?
Rik.85

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 13 jul 2015 21:56

Geen van beide...er tussen in is het beste!
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 jul 2015 01:18

De frequentie waarmee je de plataan moet begieten hangt sterk af van het weertype. Bij het huidige vochtige weertype is 1 x per week voldoende. De luchtvochtigheid schommelt momenteel rond de 80% waardoor de verdamping via de bladeren beperkt blijft. De actuele hoge bodemtemperatuur is gunstig voor de groei van het wortelstelsel. Veel watergeven maakt een plant 'lui' wordt wel gezegd, waardoor de wortelvorming wordt geremd. De wortels moeten daarentegen 'op zoek' naar het vocht. In de periode juni/juli maken veel bomen een tweede schot. Men noemt dit wel Sint Janslot. Bomen die te leiden hebben gehad van voorafgaande droogte gepaard met bladval of vraatschade door insecten (rupsen) herstellen zodoende.
http://www.buienradar.nl/weerkaarten/luchtvochtigheid
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Rik.85 op 15 jul 2015 08:10

Duidelijk verhaal,bedankt.

Nu is het duidelijk dat ik hem structureel maanden lang teveel water heb gegeven.

Hopen op betere tijden voor deze mooie boom
Rik.85

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?