Mijn Arisaema Costatum heeft al vroeg een eerste bloem gehad en 1 blad. Heeft het zwaar te verduren gehad met de eerste zonnebrand. Met als gevolg dat hij al vlug de geest gaf.

Wat er van overschiet, ligt tegen de grond. De rest van de planten er rondom doen het weliswaar erg goed. Wat moet ik nu doen met de costatum. Ik dacht van nikst te doen hehe. Gewoon laten zitten en zien wat er van komt, misschien dit jaar nog iets, misschien volgend jaar.... Maar een beetje verder heb ik een Sauromatum venosum staan en daar komen nog steeds nieuwe scheutjes piepen.
2)
Mijn jacaranda-zaailingen doen het erg goed. Ze zijn nu een jaartje oud. Bij de kleinere exemplaren zijn gespleten stammetjes gegroeid doordat ik ze in het begin eens geknipt heb om ze te redden toen ze blijkbaar een zware nacht gehad hebben. Nu de vraag: Mijn toppertje is ongeveer 150 cm hoog. Maar deze heeft een enkele stam kaarsrecht omhoog en maakt flink steeds nieuwe blaadjes aan in de top en groeit zo verder omhoog.
Gaat hij nu ooi zelf vertakken of moet ik hem voorzichtig insnijden in zijn top of afknippen? Ik zou hem graag stilletjes aan zien vertakken. Of gewoon zijn gang laten gaan?
3)
Ik heb een jonge ficus carica mediterra in vaste grond staan die heel hard groeit.
Nu hebben er zich onderaan de voet ook inmiddels al 2 stevige twijgen gevormd.
Ik wil deze liever afknippen zodat hetoorspronkelijke boompje een laag stammetje blijft hebben onder aan de voet. Maar kan ik deze twijgen dan wortel bezorgen zodat het ook boompjes zullen worden. Kan ik er eentje aan onze pa geven. Moet ik de twijgen dan in water zetten of in aarde?? Of is dit gewoon een domme vraag omdat het helemaal zo niet werkt? Eerste keer voor mij en lijkt me weer een leuk experiment.
Alvast bedankt voor tips die hopelijk komen.