canna ziek ?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

canna ziek ?

Berichtdoor boesboes op 15 feb 2016 12:48

beste palmvrienden ...
enkele van mijn gezaaide canna's zijn inmiddels flink gegroeid maar nu beginnen de bladeren geel en slap te worden en vervolgens bruin.
heb al flink rond geneusd maar niks tegen gekomen wat uitsluitsel geeft.
ik vermoed dat de bodem te nat is geweest en heb ze even op de radiator gezet om de bodem wat aan te drogen.
uiteraard ook niet ideaal maar de bodem is inmiddels stukken droger geworden.
toch wil ik nog om jullie mening vragen voordat het te laat is.
alvast bedankt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
boesboes

6 bedankjes

Re: canna ziek ?

Berichtdoor GeL op 15 feb 2016 12:51

Inderdaad te nat en dat waarschijnlijk in combinatie met te weinig licht.
Proberen uit de pot te halen en de kluit zo laten opdrogen zonder plastiek pot.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor boesboes op 15 feb 2016 15:48

Hoi...bedankt voor de bevesteging dat het teveel aan water inderdaad de oorzaak is.
Heb zonet met een vochtmeter de grond gecontroleerd en geeft inmiddels net in het groene gedeelte aan.
ZE stonden dan ook al een week te drogen op de radiator.
Ik denk nog 1-2 dagen en dan haal ik ze van de verwarming af.
En dan hopen dat ze herstellen.
boesboes

6 bedankjes

Berichtdoor Rob op 17 feb 2016 00:53

Boes,

Ik heb dit verschijnsel ook al eerder gezien - eea heeft absoluut ook te maken met gebrek aan licht. Ik zaai absoluut nooit Canna voor Valentijnsdag, anders zie ik dit ook. De dagen beginnen nu pas echt te lengen en Canna heeft gewoon een pak licht nodig als ie eenmaal bovengronds is.
Geef ze de lichtste plek die je ze kan geven.
Ook weer niet te droog, want anders heb je geheid wolluis!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor boesboes op 19 maart 2016 23:20

Hoi rob....ze stonden in mijn propagator waar 24 uur licht was.
Had ze er uit gehaald en op de radiator gezet omdat de luchtvochtigheid in de propagator erg hoog was en de grond niet wilde drogen.

Inmiddels lijkt het beter te gaan met ze....
Al moet ik zeggen dat de groei wel tergend traag gaat nu dat ze uit de propagator zijn.
Heb me nu aangeleerd met een plantenspuit water te geven in de kleinere potjes.
Veel beter te doseren .

Heb er vandaag 1 terug gezet in de propagator om te kijken of hij ze dat extra licht meer waardeert dan mijn vensterbank.
Als dat zo is dan zet ik de rest ook nog even terug.
boesboes

6 bedankjes

Berichtdoor jop op 12 apr 2016 19:52

boesboes schreef:Hoi rob....ze stonden in mijn propagator waar 24 uur licht was.
Had ze er uit gehaald en op de radiator gezet omdat de luchtvochtigheid in de propagator erg hoog was en de grond niet wilde drogen.

Inmiddels lijkt het beter te gaan met ze....
Al moet ik zeggen dat de groei wel tergend traag gaat nu dat ze uit de propagator zijn.
Heb me nu aangeleerd met een plantenspuit water te geven in de kleinere potjes.
Veel beter te doseren .

Heb er vandaag 1 terug gezet in de propagator om te kijken of hij ze dat extra licht meer waardeert dan mijn vensterbank.
Als dat zo is dan zet ik de rest ook nog even terug.

Waarschijnlijk inderdaad te nat, maar 24 uur per dag licht is veel te veel. Canna's komen uit de tropen en daar is het ongeveer 12 uur per dag licht en 12 uur per dag donker, de plant heeft dus ook een donkere (en koele) periode nodig om te kunnen uitrusten. Daarnaast, van de hele dag warm in een propagator te staan (zonder wind en zonder een koele periode) worden je planten zwak en worden ze gevoelig voor ziektes en ongedierte als bladluis. Je zult je planten dus minder moeten "verwennen" zodat ze goed kunnen afharden om straks de volle grond in te laten gaan.

Ik zaai mijn canna's ook pas vanaf 14 februari en zodra ze een cm of 7 groot zijn (2 blaadjes) gaan ze uit de propagator in de koele kas buiten, daar is voldoende zon en kunnen ze goed afharden. Ik zet er op warme dagen ook nog een ventilator op (zachtjes) zodat de stengels en bladeren blijven bewegen en sterk worden. Water geef ik pas als de grond droog is, zo gaat de plant op zoek naar water en krijg je goede wortels. Op koudere dagen/nachten laat ik ze sowieso liever te droog dan te nat staan aangezien ze dan toch bijna niets verdampen. Voeding krijgen ze alleen uit de potgrond. Half mei zet ik ze meestal in de volle grond, in juli heb ik volwassen planten die bloeien en in augustus/september kan ik al bakken met zaden oogsten dus je hebt tijd genoeg, dat ze in het begin langzaam groeien is dus geen punt, dat halen ze wel in zodra ze in de volle grond staan.

Hier http://www.cooltropicalplants.com/Growing-canna.html vind je nog een goede beschrijving van canna's kweken, zo doe ik het al jaren en ik heb altijd succes. Is wel in Engels.
jop

1 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?