Bambusa loopt wit uit

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Bambusa loopt wit uit

Berichtdoor peter b op 09 apr 2016 16:02

Hi,

Mijn Bambusa vulgaris Wamin loopt al sinds deze winter wit uit. Hij staat in een heldere veranda uit de zon. Minimumtemperatuur deze winter was 10°c. Blad heeft hij niet echt verloren. Iemand een idee wat er zou kunnen mis zijn en wat er aan te doen?

Alvast bedankt

Groeten,
Peter
Bijlagen
Bambusa vulgaris Wamin.jpg
Bambusa vulgaris Wamin.jpg (149.27 KiB) 2124 keer bekeken
Groeten,
Peter

Mijn tuintje: viewtopic.php?f=68&t=17770
peter b

15 bedankjes

Re: Bambusa loopt wit uit

Berichtdoor draco op 09 apr 2016 22:20

Lichtgebrek lijkt niet per se de oorzaak alhoewel de lichtintensiteit 's winters uiteraard veel lager is dan in de zomer. Een groeipause zou daarom beter zijn. Mogelijk kleuren de bladeren nog bij. Het kan ook een uiting zijn van te weinig voeding bijvoorbeeld een gebrek aan Mg of Mn. Deze en overige essentiële mineralen (sporen elementen, TE = trace elements) kun je toedienen samen met een standaard plantenmest (NPK). Ik heb goede resultaten behaalt met Pokon Groene Planten. Wanneer je deze (sub)tropische bamboe in de zomermaanden buiten zet zal dat een vitalere plant met een compactere bladzetting opleveren. In de eerste week wel oppassen voor verbranding door de zon! terugsnoeien van de lange zijscheuten is dan ook een optie, de bamboe zal opnieuw en fris uitlopen vanuit de halmknopen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Re: Bambusa loopt wit uit

Berichtdoor peter b op 10 apr 2016 17:14

Bedankt voor je advies. Heb hem vandaag al wat vloeibare mest gegeven. Hij moet ook wel eens verpot worden denk ik. Een werkje voor volgend weekend.

Groeten,
Peter
Groeten,
Peter

Mijn tuintje: viewtopic.php?f=68&t=17770
peter b

15 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?