Camellia helemaal verdroogd

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Camellia helemaal verdroogd

Berichtdoor amourath op 04 mei 2011 00:04

Ik heb vorig jaar van mijn buurman een grote Camellia cadeau gehad: hij stond in de weg van hun nieuwe bestrating en moest anders naar het containerpark. De struik zag er prima uit maar had erg weinig wortels, de kluit stelde niks voor. Daarom én omdat het zo laat op 't jaar was, heb ik hem in pot gehouden door de winter, en hij stond er erg mooi bij.
Enkele weken geleden leek het me de ideale moment om hem in de volle grond te poten, maar de plant dacht daar anders over... sedert hij daar staat is hij enkel achteruit gegaan, in ijl tempo, en nu heb ik een struik die helemaal verdroogd is, op een 20-tal blaadjes onderin na :( Ik heb hem afgelopen weken goed water gegeven maar de kleine wortelkluit kon waarschijnlijk niet ophalen wat de blaadjes verdampten?
Ik heb er vandaag alle bruine blaadjes afgetrokken en vraag me af of er kans is dat hij opnieuw blad gaat aanmaken? Of is deze mooie plant verloren, en kan ik beter iets anders zoeken voor in de border?

Een foto van de plant toen hij nog gezond was:
Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Re: Camellia helemaal verdroogd

Berichtdoor Tropical Bart op 04 mei 2011 11:54

Ik heb ook hetzelfde probleem :?
En ik heb nog van andere gehoord ook.
SUPPPPPEEEERRRRR !!!!
Tropical Bart

7 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 04 mei 2011 12:16

Vermits het een kleine kluit is zou ik hem snoeien. De Camelia mag je snoeien na de bloei, ergens in het voorjaar las ik net op het internet. Is de stam zelf nog groen als je wat schors verwijderd?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 04 mei 2011 13:20

Ik zal eens kijken vanavond, ik vermoed van wel want het verdroogde blad zat echt nog goed vast aan de takken, er viel niets op de grond ofzo.
Hoe diep snoeien dan? Je ziet dat het een struik is van anderhalve meter, moet ik alle takken met dood blad wegsnoeien? Dan schiet er ook niets meer over natuurlijk...
Mijn kleine Camellia staat er prachtig bij en is nu net uitgebloeid, ik vermoed dus dat het door de gehavende wortelkluit komt bij de grote plant?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 04 mei 2011 13:37

De Camellia’s hoeven nauwelijks worden gesnoeid, maar door te snoeien kunt U de bloei stimuleren en de vorm in de plant brengen. Er moet altijd na het tweede nieuwe blad aan een uitloper worden gesnoeid.

Bron: http://members.home.nl/hanninkj/camellia.htm

Veel succes! :thumb_up:
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?