Woelratten-muizen

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Woelratten-muizen

Berichtdoor veronique op 14 jan 2012 20:27

Hallo,

mijn broer heeft in zijn tuin last van dieren die de wortels en knollen van zijn planten volledig opeten zodat de plant dus afsterft,hij denkt aan woelratten of -muizen.
Wie heeft hier ervaring mee en wat kan ertegen gedaan worden?
H
veronique

62 bedankjes

Re: Woelratten-muizen

Berichtdoor plasta op 14 jan 2012 21:16

Zo'n 15 jaar geleden bij mijn vorige huis last gehad van woelmuizen in de tuin.
Toendertijd een erkende verdelger moeten laten komen. Hij gebruikte bepaalde giftige stoffen die ik als particulier niet kon krijgen.
De behandeling kostte toen iets van 75 tot 100 gulden.
1 behandeling was gelukkig voldoende en nooit meer wat terug gezien van die beesten.
Tuin was 1000 m2 waarin ze een heel netwerk hadden gegraven.
Hoe het tegenwoordig is geregeld weet ik niet.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor shusui op 14 jan 2012 21:30

Dag Veronique,

Hier duiken die beestjes ook regelmatig op, al moet ik zeggen dat het sinds dit jaar onder controle begint te komen.
Vroeger gebruikte ik altijd Ricinus zaden (heel giftige zaden) stak die in de pijpen, in de hoop dat ze ervan aten, en dat wekte wel denk ik. Maar niet effectief genoeg.

Sinds dit jaar gebruik ik dit:
Murin facoum pasta , dit is een blauwe pasta in papieren zakjes (google maar eens) hier hebben ze al 5kg opgegeten.
Nu zijn er al enkele plaatsen waar geen nieuwe pijpen meer gemaakt worden, en dus alles waarschijnlijk dood is.

Er staat nergens iets over de werking tegen woelmuizen-ratten op de verpakking , maar een fruitboer hier in de buurt had dat eens geprobeerd en het werkte heel goed.
Ik maak de pijpen open , doe er een zakje in, steek er een stokje bij (zodat je na een paar dagen het zakje terugvind om te controleren of er aan gegeten is) en pijp terug toe. Wel alles met handschoenen aan , zowel voor vergif als voor geur!

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor veronique op 14 jan 2012 23:07

Het is echt een ramp,van al zijn planten worden dus gewoon de wortels of knollen opgegeten en de planten sterven af.Pijpen ziet hij niet echt veel.
Nu was zijn gingko gesneuveld erdoor. :(

Zal hem dat al eens doorgeven zodat hij toch iets kan proberen te doen ertegen voordat het nog erger wordt.
Waar kan je die pasta vinden?
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor shusui op 14 jan 2012 23:57

Ik heb het al gekocht in een lokaal tuincentrum en een aveve.

En ik ken het goed genoeg hoor :cry:
Opeens val een boom om, verwelkt een vaste plant, verdord een boom in de zomer omdat hij niet genoeg water kan opnemen, schieten de bloembollen niet meer uit, is het groeipunt en stambasis van jonge palmbomen weggegeten,... ze hebben hier al veel om zeep geholpen.

In de buurt van de planten zou je toch pijpen moeten zien. Bij woelratten is de grond precies omhooggeduwd, en zijn er soms kleine hoopjes. Woelmuizen hebben kleinere en kortere gangen, maar richten in verhouding met woelratten minder schade aan.

Veel succes!
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor plasta op 15 jan 2012 00:17

Ze bouwen een soort vesting als ik me goed herinner.
Vanuit het centrum (dat meer dan een meter diep kan zijn) hebben ze diverse routes om te vluchten en voedsel te vinden.
De truuk zou zijn, om van buiten naar binnen ze te bestrijden. Zo ontkomen ze niet aan de gassen! Eerst dus de cirkel van de vesting ontleden.
En idd draag handschoenen, want de geur van ons mensen verjaagt ze :!:

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor veronique op 15 jan 2012 10:56

Een echte pest is het.

Hoopjes grond heeft hij inderdaad liggen,wij dachten dat dat van mollen was,die heeft hij al een paar keer gevangen.
Maar de schade is eigenlijk vrij groot dus het zullen dan wel woelratten zijn en niet de woelmuizen.

Vluchten ze ook niet weg zoals mollen van omgedraaide lege flessen in de gond?De trillingen ervan zouden mollen gek maken en verdrijven.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor shusui op 15 jan 2012 11:52

Dat zou misschien wel kunnen, maar waar gaan ze dan heen, naar de buren?
Dan kunnen ze daar misschien rustig verderkweken en zijn het er volgend jaar eens zo veel ;)
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor veronique op 15 jan 2012 13:04

hmm inderdaad,dat is dus niet echt een oplossing.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 17 feb 2012 00:23

Wij zitten met een gigantische plaag in onze tuin. De gazon is al helemaal verzakt door hun gangen en onze appelboom is gewoon letterlijk omgevallen. Vlindertstruiken zijn op leven na dood omdat ze geen wortels meer hebben. We strooien veel vergif in de gangen, maar onze tuin wordt omringd door een weiland. Het is dweilen met de kraan open. Ik heb er al veel research over gedaan maar nog maar weinig goeie tips gevonden. Rentokill zou ze kunnen vergassen, maar da's slechts een tijdelijke oplossing - zeggen ze zelf - want eens die gassen weer weg zijn, komen de beestjes gegarandeerd terug. Rentokill gaf als raad er maar mee leren te leven. Dikke miserie...
stefan78

10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?