Vraag over Eriobotrya Japonica. (Japanse mispel)

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Vraag over Eriobotrya Japonica. (Japanse mispel)

Berichtdoor Laura11 op 14 apr 2012 18:57

Ik heb nu ongeveer een jaar mijn Eriobotry Japonica, maar hij krijgt steeds meer bruine bladeren!
Weet iemand of dit erg is en wat ik er mee moet doen? moet ik ze er af halen of gewoon laten zitten..

Thanks!
Laura.
Laura11

0 bedankjes

Re: Vraag over Eriobotrya Japonica. (Japanse mispel)

Berichtdoor erna op 16 apr 2012 19:10

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem, hij staat hier al verschillende jaren in de volle grond, en na deze winter zijn alle bladeren bruin of afgevallen.
Een forumlid heeft dit jaarlijks voor, en volgens haar komen er begin mei nieuwe bladeren... dus hopen we op een goede afloop.
Ikzelf heb zelf wat bruine bladeren afgehaald, de rest zal ook wel afvallen.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Ladymacsalsa op 16 apr 2012 23:57

Erna /Laura
Ook ik heb dit probleem heb hem met pot en al in de volle grond gezet in november
hij is toen gaan bloeien echt geweldig bloemen ruiken heerlijk en nu is hij voor een groot
gedeelte voorzien van bruin en droog blad . maar een gedeelte van mijn boom heeft ook groen blad.,snap het niet helemaal . Had gehoopt op een milde winter en natuurlijk vruchten maar helaas dat heeft hij niet gehaald . Het was een mooie volle boom met prachtige bladeren en bloemen ., ben benieuwd wie er kan adviseren zal een foto proberen te plaatsen . ik duim met en voor jullie Doei
Ladymacsalsa

13 bedankjes

Berichtdoor ick op 17 apr 2012 13:22

Het is duidelijk winterschade, na de kwakkelwinter was de periode met heftige vorst toch wel een beetje té heftig voor de Eriobotrya japonica. Ik heb hier al een aantal jaar een exemplaar staan (opgekweekt uit zaad) die totnutoe iedere winter zonder schade doorkwam. Maar na deze winter is er veel blad bruin geworden en valt er ook flink wat af. Ik was een beetje bang dat het het einde van het boompje zou zijn, maar gelukkig zag ik van de week dat er weer uitlopers komen.
Of het boompje er uiteindelijk mooier van wordt staat nog te bezien.
Ik heb hetzelfde al wel eens met een grote oleander op stam gehad, en die groeide enorm vol terug...
Je kunt het blad gewoon laten zitten in afwachting van groei, en als het erg los aanvoelt kun je het er ook afhalen. Erg mooi is het tenslotte niet...
Ik hoop dat die van jou (inmiddels) ook weer uitloopt!

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor roellus op 18 apr 2012 21:42

Ik heb in November vanuit Indonesie een aantal zaden mee genomen.
Nu is het vermoeden dat het om een Eriobotrya japonica gaat.
Als dit zo is kunnen jullie mijn dan vertellen hoe snel hij zal groeien, en wanneer ik hem buiten kan gaan zetten.
Hij staat nu nog in de woonkamer

Groeten Roel
Bijlagen
japanse.jpg
japanse.jpg (145.59 KiB) 4914 keer bekeken
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor ick op 19 apr 2012 14:14

Hoi Roel,

Je zaailingen zien er zeker uit als de Eriobotrya japonica, tenminste, ze lijken erg op die ik had een paar jaar geleden.
De eerste paar jaar groeit het plantje vrij langzaam, maar dan ineens schiet de plant de lucht in en heb je er in 1 seizoen een flinke plant/kleine boom bij. Ik heb in 2004 gezaaid en ik geloof in 2008 of 2009 stond er ‘ineens’ een kleine boom i.p.v. een plantje. Het was echt iets van een ruime halve meter erbij in 1 zomer.
Verder vind ik het een erg makkelijke plant (alleen is 18ºC vorst dan weer net even iets teveel van het goede...)

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor roellus op 19 apr 2012 17:02

ja -18 is wel aan de lagen kant.
maar de mijne blijft voorlopig nog even binnen staan want ik heb nog geen plek in mijn tuin.
en in de kamer zal het zeker geen - 18 worden ;)

groeten roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?