Help! Jubaea krijgt bruine vlekjes

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Help! Jubaea krijgt bruine vlekjes

Berichtdoor Nody op 09 jan 2013 21:00

Help! Mijn Jubaea die al sinds april in de volle grond staat, maar afgelopen (begin) november verhuisd is naar mijn nieuwe tuin heeft sinds een paar weken bruine vlekjes op zijn grootste bladeren gekregen. Het lijkt steeds erger te worden.

De jongste bladeren en speren zien er nog mooi groen uit.

Zou het komen door de verhuizing van lichte zandgrond naar redelijk zware rivierklei?

Ik heb hem op zijn nieuwe lokatie op een terpje (heuveltje) geplant en staat aan de zuidwestkant van het huis en had hem ingepakt (althans het groeipunt) met stro tijdens de korte vriesperiode begin december.
Nody

23 bedankjes

Re: Help! Jubaea krijgt bruine vlekjes

Berichtdoor Dejagere op 09 jan 2013 21:15

Hoeveel gezonde groene bladeren hou je nu nog over?En hoe groot is de stam?Jubaea in november verhuizen is niet goed .Ik zou hem in doorzichtige tent steken nu er winterweer aankomt.Droog houden dus maar met nog buitenlicht.Als je het zo doet heb je betere kansen,vanaf -5 of ijsdagen zou ik bijverwarmen,de eerste 3 jaar in volle grond moet hij zich nog aanpassen en een gezond wortelgestel aanmaken.Ook de bodem beschermen tegen vorst met schors of droge bladeren.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 30 jan 2013 20:50

Zouden het vorstplekjes kunnen zijn?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Nody op 31 jan 2013 07:49

Misschien was het lichte schade van de eerste kou begin december. Ik had toen alleen de groeikern ingepakt met stro.

Nu heb ik afgelopen vorstperiode ook alleen de groeikern/stam goed ingepakt. Er staken wat bladeren uit, maar heb deze keer een omgedraaide geweven boodschappentas eroverheen getrokken, waardoor alles 'bedekt' was. Een enkel blad is nu helemaal verdroogd. De rest ziet er gehavend uit, maar de binnenste bladeren en speer zijn nog goed.

Als we nu niet meer een al te lange ijsperiode krijgen zal het wel goed komen denk ik.
Nody

23 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?