schildpadden naar binnen

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: schildpadden naar binnen

Berichtdoor djoeke op 15 sep 2012 08:29

Hey ,

Zelf hebben we tot vorig jaar een koppel boettgeri gehad maar die hebben we verkocht en zit nu lekker in een veel grotere thuis .
Daarvoor hebben we ook een koppel hermanni gehad maar die zijn gestorven door longontsteking , gevolg van een slechte winterslaap .
Hoe geef jij de winterslaap ?
De sterschildpad vind ik ook wel de max maar die zullen wel wat centjes kosten vrees ik als je die nog mag houden trouwens .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 15 sep 2012 16:06

turtleboy schreef:
Ivan schreef:hadden de pardalissen niet wat eerder naar binnen gemogen, echte zomer is het al even niet meer toch? :?

Heb een verwarmde serre vandaar ze wat langer buiten blijven maar anders waren ze natuurlijk al veel eerder naar binnen gehaald,het is trouwens ook aan te bevelen om iets van een kas te hebben ook voor de Europese soorten.

groeten,Bert

oke dan begrijp ik m. was al bang tegen zere schenen aan te trappen maar kon me slecht voorstellen dat een pardalis gezond bleef met dit weer in de open lucht ;)

mooi spul trouwens :)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 17 sep 2012 14:12

djoeke schreef:Hey ,

Zelf hebben we tot vorig jaar een koppel boettgeri gehad maar die hebben we verkocht en zit nu lekker in een veel grotere thuis .
Daarvoor hebben we ook een koppel hermanni gehad maar die zijn gestorven door longontsteking , gevolg van een slechte winterslaap .
Hoe geef jij de winterslaap ?
De sterschildpad vind ik ook wel de max maar die zullen wel wat centjes kosten vrees ik als je die nog mag houden trouwens .

Wat bedoel je met een slechte winterslaap?hebben de dieren zich spontaan ingegraven of heb je een gecontroleerde winterslaap gegeven in de koelkast?het laatste is nog de veiligste manier omdat je dan regelmatig de dieren kunt controleren op gewicht en algemene toestand.
Dit controleren moet wel snel gebeuren en de temperatuur mag ook niet te warm zijn.
De ideale winterslaap is ligt tussen de +2 en +5C en het substraat mag ligt vochtig zijn maar niet nat.
ook heel belangrijk is de algemene verzorging van de dieren,als ze al een slechte conditie hebben kan er ook veel uitval zijn met de winterslaap.
Normaal gezien zijn vooral testudo hermanni boettgeri sterke dieren waar je met de juiste verzorging jaren plezier van kunt hebben.
grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips