Nieuwe rabsurde regels uit Brussel voor kwekers.rs

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Nieuwe rabsurde regels uit Brussel voor kwekers.rs

Berichtdoor Alexander op 04 dec 2013 05:17

Ik kwam dit op het GOTE forum tegen. De EU in Brussel wil veel strengere regels voor het op de markt brengen van planten en zaden. Een kweker zou dan voor elke nieuwe plant gigantische registratiekosten moeten maken. Belachelijke bureaucratische onzin.
Hier de link:
http://www.growingontheedge.net/viewtop ... 8&start=15

http://www.telegraph.co.uk/gardening/pl ... ssion.html

http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer ... php_en.pdf

Als dit werkelijkheid wordt kan je het gros van de sierplantenteelt opdoeken. En de economische consequenties van zulke maatregelen in tijden van economische crisis.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Re: Nieuwe rabsurde regels uit Brussel voor kwekers.rs

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 dec 2013 10:14

Ja, er is ontzettende stennis over op het Net. De grote multinational kwekers van genetisch gemanipuleerde zaden schijnen geslaagd te zijn in hun lobby in Brussel. Het gaat, geloof ik, wel vooralseerst om groente- en fruitzaad.

Het heeft te maken met patenten op zaad. Raar idee dat je de natuur zou kunnen patenteren en dan bij schending ervan een leger advocaten op je dak sturen.

O tempora, o mores!

Gewoon lekker doorgaan met je oude zaden. Tijd voor burgerlijke ongehoorzaamheid.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 04 dec 2013 10:22

Gouden HandPalm schreef:Het heeft te maken met patenten op zaad. Raar idee dat je de natuur zou kunnen patenteren en dan bij schending ervan een leger advocaten op je dak sturen.

Dat kon voorheen volgens mij ook niet... maar die klooio's beginnen nu wel lekker door te slaan. Absurd dat ze dergelijke dingen door gaan drukken. Las pas ook nog een leuk berichtje over een boer in Canada die mooi mocht betalen voor genetisch gemanipuleerde gewassen terwijl het gen afkomstig was uit kruisbestuiving met naburige gewassen.

Ik vraag me eigenlijk af hoe lang het duurt voordat er een superonkruid ontstaat die ook nog eens ongevoelig is voor alle bestrijdingsmiddelen.....
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 05 dec 2013 10:13

Dat super onkruid is er al in verschillende landen werkt round-up niet meer en slaat het onkruid 2 maal zo hard toe.
En gelukkig ook maar dat de natuur een oplossing voor alles heeft
Marc_S

66 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips