Verwarmd kweekkastje, automatische waterregulatie?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Verwarmd kweekkastje, automatische waterregulatie?

Berichtdoor johanmichel op 07 jul 2012 05:10

Ik heb net een verwarmd kweekkastje gekocht bij tuinzaden.eu, namelijk deze:

http://tuinzaden.eu/nl/zaai-kweek-kweekkasjes-verwarmd-electrisch/919781-kweekkasjes-verwarmd-electrisch-electrisch-7-x-s-deluxe-vensterbank-zaaikasje-g51.html

Maar eigenlijk wilde ik een verwarmd kweekkastje met automatische waterregulatie maar kon die nergens vinden. Misschien ook begrijpelijk omdat de warmte het water verdampt, maar het moet toch denk ik wel kunnen?

Is er een mogelijkheid om bij deze kweekkastjes (zie bovenstaande link) een of ander automatisch water regulatie systeem er bij te kopen en deze er bij in te doen bijv? Iemand een idee?

Niet dat ik te lui ben om elke dag ze water te geven, maar ja, ik ben er ook niet altijd en geloof in betere resultaten als het constant een bepaalde hoeveelheid water krijgt...

Alvast bedankt voor evt. antwoorden :))
johanmichel

0 bedankjes

Re: Verwarmd kweekkastje, automatische waterregulatie?

Berichtdoor Rico op 07 jul 2012 10:02

Misschien schop ik mensen tegen het zere been, maar ik hoorde dat ze een soort kweekkasten gebruiken bij de teelt van wiet. Behalve hele heftige lampen zit daar soms ook een compleet water systeem in. Misschien dat je er wat aan hebt.
Je kunt eens kijken bij online Growshops hier voor.

Gr, Rico

Ps. Leuk zo'n minikas in de vensterbank!
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 07 jul 2012 10:16

Constant water lijkt me niet erg goed voor zaden beter is het om gewoon handmatig water te geven heb je ook een betere controle of alles niet te nat of te droog staat.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor oscarbos op 07 jul 2012 16:06

Het fijne van een kweekkastje is dat het een gesloten systeem is.
Alhoewel er water verdampt, slaat dit ook weer neer nadat het condenseert op de plastic wanden van je kweekkas. Zodra je zaden zijn uitgekomen kan het handig zijn om de beluchtings-schuiven open te zetten.(anti schimmel en wat zuurstof) En nu pas verlies je water uit het systeem. Maar hier met alle luchtschuiven open hoef ik maximaal 1 keer per week water te geven.

je zou een beker of glas kunnen ingraven en dat vullen met water, als het water hieruit verdampt kan het neerslaan en compenseert dat een beetje voor de vogtige lucht die je systeem verlaat.

als je toch een bewaateringsysteem wilt kun je http://www.blumat.nl/Webshop/202112/202 ... lumat.aspx overwegen. (kamerplant versie)
deze kan je gebruiken met een bak water naast je stek-kas die je eens in de zoveel tijd moet hervullen.

zelf gebruik ik de normale versie
http://www.blumat.nl/Webshop/202112/202 ... soren.aspx
hierbij moet je dan wel slangen en een hoog gelegen watervat gebruiken.
alhoewel mijn klimplanten hier zeer tevreden mee zijn, weet ik niet hoe geschikt dit voor jonge plantjes is, de grond blijft namelijk redelijk droog(om wortelrot te voorkomen en een gezond wortelstelsel te bevorderen). Dit is wel ook in te stellen maar de grenzen hiervan heb ik niet opgezocht.

zelf heb ik wat klimplanten hoog aan de muur hangen en vind ik dit watersysteem zeer handig.

als je hier meer over wilt weten pm me maar, ik heb er nog 1 of 2 reserve en kan best een testje doen als dat helpt.

ook zou je iets met een bewaateringsmat kunnen proberen, ik heb hier alleen geen ervaring mee .....

Maar waar wil je het geheel eigenlijk voor gebruiken?
naar mijn mening heb je bij zaaien eigenlijk geen automatisch water systeem nodig.
En als je vooral stekjes wilt maken kan een vernevelaar (mist machine) een veel betere optie zijn, ik heb begrepen dat de pro's daarmee stekjes in leven houden totdat ze wortels maken en zelf kunnen drinken :)

groeten
oscar
oscarbos

1 bedankjes

Berichtdoor johanmichel op 07 jul 2012 16:58

Dank voor alle antwoorden! :)

Oscar,

Ik wil automatische water regulatie gebruiken omdat ik het idee heb dat een constante hoeveelheid water beter is voor de zaden. Als ik elke dag zelf water geef kan het snel te veel of te weinig zijn. Maar als een systeem er voor zorgt dat de grond constant niet te droog, niet te nat is, lijkt mij het beste voor de zaden.

Of zie ik dit verkeerd?

Ik zal of een Blumat kopen of een glas ingraven, hele goede tips, dank daar voor!

Gr., Johan
johanmichel

0 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips