lavagruis

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: lavagruis

Berichtdoor Rob op 22 maart 2013 23:44

Never mind...lijkt toch okee te zijn
Palmhunter levert overigens ook lavagruis aan dezelfde prijs (750KG/100 Euro).
Alleen kun je dan de maat kiezen bijv 0-8 mm (zou mijn voorkeur hebben)

Ook in 50 kg zakken...voor de kleine knutselaar

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Rico op 22 maart 2013 23:51

Ik had het inderdaad ook bij palmhunter gezien, maar die zit in Belgie. Kan me voorstellen dat de verzendkosten dan wel vrij hoog uitpakken.

Dat dolomiet zal ik morgen ook eens even opzoeken.
Bedankt voor de tip :thumb_up:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 22 maart 2013 23:59

Pieter73 schreef:@Ivan: Klei is de grond die er is. Om dat te draineren is mengen met zand en/of lava zeker een goed idee. Om alle klei te vervangen door 20 kuub zand /lava lijkt me zwaar overdreven en niet zo prettig voor Rico's portemonee en vooral zijn rug. ;)

20 m2 in trechtervorm uitgraven is geen 20 kuub en zou niet alles afvoeren maar zeg de helft en dan aanvullen met grindzand/breekerzand. hier ook klei die ik echt niet drainerend krijg met lavagruis, zand of wormen ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 23 maart 2013 08:27

Dolomiet zou ik alleen in kleine hoeveelheden toepassen niet alle planten zijn kalkminnend , ik heb zelf als opvulling gekozen voor gebroken grind en normaal grind zowel zeer grof als fijn samen met grof rivierzand. Wat van die mooie limburgse klei kan er ook nog wel bij. Volgens mij heb je dan de goedkoopste opvulling. Je kunt dan eventueel de bovenste laag uit wat anders laten bestaan (lava als je dat mooi vind). Misschien kun je ook wel iets langs een rivier vinden? (weet niet of dit mag)
Voor een goede afwatering is hoogte erg belangrijk, wanneer je de boel eventueel in de winter afdekt kun je de bovenste laag van de grond kurkdroog krijgen op deze manier.
De onderste laag is wat moeilijker omdat je toch altijd capilaire werking hebt. des te hoger des te beter in deze. Beter in 1 keer een goed fundament.
Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 23 maart 2013 10:14

Inderdaad Ivan, het is minder dan 20 kuub bij een trechtervorm. Ik waag me niet aan kegelberekeningen maar evengoed is het een indrukwekkende hoeveelheid.

Lava is perfect en ik zie geen reden daar van af te wijken. Het is heel goed poreus en drainerend en het ziet er gewoon zo uit als op de fotos. Dolomiet ken ik niet maar wat ik even snel zag is dat het inderdaad veel kalk bevat en dus de pH beinvloed. Massieve steensoorten zoals grind draineren alleen als je ze niet met aarde mengt maar puur gebruikt onderin of als vertikale kolom. Gruis zal denk ik iekkerder werken dan steentjes.

Ik weet niet hoe serieus ik dat van die wormen moet nemen, ik denk van niet. Maar mocht je het serieus overwegen: de hoeveelheid wormen in grond regel je met de hoeveelheid voedsel die je aanbied, niet door verplichte verhuizing. GFT afval bijmengen dus :P
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Rico op 23 maart 2013 22:11

Heren bedankt voor alle reacties, adviezen en tips! :thai:

Ik heb voor mezelf alle feiten even op een rijtje gezet en ik denk dat het helemaal goed gaat komen.

Ik graaf, als ik bij het gele zand aan ben gekomen, een zo groot mogelijk gat (ligt aan mijn fysieke toestand na 5 kuub klei uitgegraven te hebben :fluiten: ) en dit bekleed ik dan met antiworteldoek gooi het vol met grind en dek het vervolgens ook weer af met doek zodat er bijna geen zand meer in kan spoelen. Daar bovenop begin ik dan met "de wokpan" en deze zal ik vullen met lavagruis, klei, heel veel geel zand, paar zakken vivimus, en andere doorlatende grond. Dan zal er toch een behoorlijk bult boven het maaiveld uit moeten komen en hoop ik dat het helemaal goed gaat komen in het tuintje :thumb_up:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Rico op 23 maart 2013 22:15

Ooh ja,

Dat van die wormen is echt geen grapje hoor! Er zijn verschillende bedrijven die zich richten op het kweken van wormen voor de tuin. Er staat zelfs ergens een filmpje op youtube waar ze een voetbalveld beter laten draineren door tig duizenden wormen in te zetten.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 23 maart 2013 23:28

Ik kom ze wel eens tegen en dan denk ik: shit! het blijft veel te vochtig!(misschien heb ik het mis)

Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor Rico op 23 maart 2013 23:36

Wormen maken kilometers lange gangen in de grond. Als je er genoeg hebt tenminste...
En ze verbeteren de bodem doordat ze humus maken en dus voeding voor je plantjes.
Ze zitten normaal wel het liefst in vochtige grond en trekken soms meters diep de grond in als het langere tijd droog blijft. Als het dan een keertje regent zijn ze binnen mum van tijd weer boven. Ze zijn dus ook eigenlijk best snel in de grond. ;)
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 24 maart 2013 14:16

Rico schreef:Ooh ja,

Dat van die wormen is echt geen grapje hoor! Er zijn verschillende bedrijven die zich richten op het kweken van wormen voor de tuin. Er staat zelfs ergens een filmpje op youtube waar ze een voetbalveld beter laten draineren door tig duizenden wormen in te zetten.

In dat geval: mijn advies was ook serieus. Wormen leven van organisch materiaal. Ze eten dood plantaardig materiaal en maken daar goede kwaliteit grond van. Als je ze alleen maar zand, klei, lava of ander steenachtig materiaal geeft, dan kan je er nog zo veel verzamelen en uitzetten, maar gaat het nooit wat worden. Ze verhongeren of maken dat ze wegkomen naar plaatsen waar ze wel kunnen overleven.
Maar als je voldoende "wormvriendelijke" grond aanbied dan hoef je verder niets te doen. Ze kruipen dan vanzelf richting het eten en als ze het naar hun zin hebben vermeerderen ze zich ook vanzelf.
Pieter73

45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips