Tuin aanleg advies gevraagd!

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Tuin aanleg advies gevraagd!

Berichtdoor Hitch op 28 jan 2013 11:14

Dat hangt er volledig van af welk soort schors je gebruikt. Ik gebruik de goedkoopste en haal deze met de aanhanger = iets meer dan 1m³. Deze verteerd redelijk snel maar dat was ook ergens mijn bedoeling want ik zit met kurkdroge zandgrond en mijn borders houden dankzij dit proces toch meer vocht op. In de zomer houd het dus de bodem wat vochtiger en in de winter is het dan weer een extra beschermlaag voor de planten. "Nadeel" is dat je om de 3-4 jaar een nieuwe toplaag moet leggen bij de makkelijk verteerbare soorten.
Bij mijn Vivax heb ik een veel duurdere en duurzame soort liggen en deze blijft mooi en hard. Deze zou maar om de 7-8 jaar van een nieuwe toplaag moeten worden voorzien.
Voor beide geld dat hoe dikker je de laag legt, hoe minder onkruid er kan doorheen komen wat maar logisch is. Het onkruid dat er van bovenaf inkomt trek je er met alle gemak zo uit.
Wat ik persoonlijk nog erg leuk vind aan die schors is de zalige geur die in je tuin hangt als je hem net gelegd hebt en die dan nog eens opkomt bij die eerste regenbuien die erop vallen. Heerlijk vind ik dat.
Hitch

156 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips