Hier in Brugge W-Vl gaat het nog, wegens dicht genoeg bij de zee, zeker voor de Trachy's is er geen enkel probleem, trouwens, deze heb ik nog bijna nooit beschermd. Zelfs een Wagnerianus in pot heeft deze winter geen krimp gegeven. Tot nu toe de Chamaeropsen ook nog OK, telkens afgedekt met noppenfolie bij kouder weer. Lichtslang en inpak rond Jubaea Chilensis en Nerium Oleander zorgen ook voor het nodige. Enkele Basjoo stammen staan nog mooi recht, is een betere situatie vergeleken bij vorig jaar.
Deze koude winters frustreren mij ook,

maar omdat ik vele exoten in een licht verwarmde kas houd, kan ik veel exotisch geweld op het terras plaatsen.

zoals Ensete Maurelli, Alocasia, Brugmansia, palmen in pot ... Daarom is het voor mij nog altijd de moeite om exotisch verder te doen. De grootste Trachy is vijf meter hoog en aangezien ik daar geen werk aan heb voor de winter is dit een vast element dat hoe dan ook een exotische blikvanger blijft.
Maar ik hoop toch ook vurig dat deze koude winters voorbijgaand zijn, die we later kunnen herinneren als toevalligheden . Wait and see

exotisch tuinieren is een filosofie.