Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Exotic Life op 19 mei 2013 11:27

Het zit ook gewoon opnieuw weer fout hoog in de lucht, lagedruk (T) is opgeslokt en opgesloten tussen hogedruk (H). Hierdoor wordt het gewoon lastig om warmere lucht aan te zuigen, een dag als vandaag als alles net even verschuift brengt dan iets wat van verandering. Mogelijk worden de "koude" records her en der aangescherpt daar mogelijk de maximum temperaturen op sommige plekken nauwelijks de 10 graden halen. Vorig zomer zagen we regelmatig een soortgelijke verdeling waardoor het moeilijk tot een stabielere periode kwam.

Hadden we nu nog maar die foute verdeling van pak en beet 2 maanden terug, dan zag alles er een stuk zomerser uit! Die warme lucht in Oost Europa wordt nu regelrecht scandinavie ingepompt. De afgelopen dagen op grote schaal 23-29 graden daar. Oost Duitsland was eerder van de week nog warm, maar ook daar lijkt de warmte terug te trekken.

Afbeelding

Dit is EC, maar modellen als GFS en UKMO vertonen gelijkwaardige kaarten. Het is overigens niet alleen hier, maar ook landen als Spanje/Portugal/Frankrijk/Alpen en delen van Italie hebben al dagenlang relatief koel weer voor hun doen. Grote delen halen hooguit 16-17 graden, zo had Madrid van de week 9C als maximum waar het gemiddelde in Mei rond de 21C ligt.

De regen was overigens niet zo'n probleem voor deze hoek van Nederland. Ondanks een slok aan water, meet ik hier nog altijd mijn droogste jaar sinds mijn eerste dagelijkse meting.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 19 mei 2013 16:02

Ti's weer ff doorbijten, de regen was ook hier welkom maar d prognose voor de aankomende week kwa temperaturen......... De boomvarens en de wagerianus klagen niet.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor alexde op 19 mei 2013 18:45

Voor dit soort temperaturen zou ik tekenen, in December weliswaar :fluiten:
En nog even doorbijten, en dat al sinds zomer 2011...
alexde

2 bedankjes

Berichtdoor plasta op 19 mei 2013 20:08

Vandaag hier een prachtige dag gehad, 24,3 graden in de tuin en volle bak zon.
Morgen mogen we blij zijn met 12 graden en veel water.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 20 mei 2013 11:17

Gisteren de laatste mooie dag deze maand,de rest koud en nat dat belooft weer wat voor de zomer :evil:
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 20 mei 2013 11:57

Ja buiten het onkruid groeit hier ook niet bepaald iets explosief... maar misschien word alles wel opgespaard voor een prachtige en lange zomer :lol:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 20 mei 2013 14:04

Kan raar klinken, maar op een of andere manier geniet ik van het weertype van vandaag. Alles lijkt tot rust te zijn gekomen, de natuur is mooi groen, de waterdruppeltjes op de hosta's, bananen en andere planten zijn gewoon prachtig om naar te kijken en het lijkt alsof de atmosfeer iets mystieks uitstraalt dat eigenlijk ook een onderdeel van exotisch tuinieren hoort te zijn. En er is geen vervelende vlagerige wind (ergernis nr.1 - wanted dead or alive) Tja, de zon is er dan misschien niet en een zwoele zomeravond op het terras zit er ook niet meteen in, maar vanuit de 'serranda' is het dan weer wel genieten.

Wat me minder zint is dat diverse weermodellen weer voor vorst gaan rond 25 mei. In de kempen en de Ardennen kan het kwik in thermometerhut tot -3 graden zakken maar om de ensembles en hoofdruns van GFS, ECMWF, NOGAPS zie ik het nergens kouder worden dan 4 tot 6 graden dus met wat geluk ontsnappen we eraan.
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor plasta op 20 mei 2013 19:37

Dat gevoel hebben we inderdaad volledig te danken aan de windstilte, veel meer positiefs is er niet.
Hopelijk ervaren de planten dat ook zo :mrgreen:

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 20 mei 2013 22:15

Het ziet er tot aan het begin van de zomer slecht uit,er wordt zelfs vorst aan de grond verwacht en mogelijk gaan we een koude record breken. :evil:
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Remy op 21 mei 2013 03:42

Morgen gaan de canna's aan de overkant van de vijver er uit, er zit waarschijnlijk toch een virus in en door de kou blijft alles daar maar kaal of klein... Ik heb nog een fargesia murielae over die met dit weer wel uitstekend groeit en helemaal is hersteld van de winterschade! Dit weer is trouwens uitstekend om nog het 1 en ander te verplanten!
Remy

82 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips