Eduard schreef:Zeker geen vergelijk met vorige winter toen hebben we geen echte winterdag gehad! Nu wel al tussen kerst en Nieuw jaar een echte vorstdag -3ºC de hele dag toen mijn medullaris kroon bevroor en bijna -5ºC in de nacht, voordeel is wel dat nu alles binnen staat, dus veel maakt het mij niet uit alleen de steekkosten dan
Jos woont kennelijk gunstig als hij nog alles buiten heeft staan! Dat was hem hier niet gelukt
Groet Eduard.
Eduard zo gunstig woon ik niet met mijn absolute record in 2011/12 van -24,8
(almere had die nacht van - 22.7)
Ik heb denk ik een paar mazzeltjes.
1) ik heb een vijver in mijn tuin die toch voor een redelijk microklimaat zorgt.
2) oosten wind heeft nauwelijks kans in mijn tuin (tuin op het westen)
3) noorderwind komt over het gooi meer ...voor dat dat dicht met ijs is..tja dat was 2010/11 en 2011/12 Dan heb ik het echt wel moeilijk. toen had ik ook de min 24 (en zelfs op 2 sensors -27-8)
maar misschien het belangrijkste..
4) ik bescherm op het randje. Of te wel zo min mogelijk. Soms verlies ik.
Maar soms win ik. Ik hoop dat ik dit jaar weer win door niets in te pakken.
En tuurlijk komt februari er nog aan

Ik denk dat het de overwinnaars (overwinteraars) sterker maakt.
zie
viewtopic.php?f=11&t=15587Tot nog toe blijkt dat M.Sik.Red tiger beter de winter door te komen dan M.B. shakalin.
de gewone M.Basjoo geen enkel probleem
maar zo heb ik meer planten die ik steeds vaker aan extremen laat bloot staan.
Mijn proeftuin is extreem vochtig (tuinen naast mij staan gewoon onder water. Dus dat is denk ik wel een uitdaging om daar exoten te laten overleven.
Ik hoop dat ik het nog steeds zonder bescherming door kan lopen en mijn D. Antarticas een driedubbele kroon gaan krijgen dit jaar.
Mijn M.basjoos in de volle grond met zo nu en dan een lichtsnoer.
als dat lukt denk ik dat we sterke exemplaren kweken ipv de watjes die ingepakt moeten worden