Voorlopig lijkt het erop dat we weer langzaam een wat koudere periode ingaan. Met een toenemende kans op misschein matige nachtvorst. Gleukkig is dat wat verder weg, maar maart 2005 laat dan nog steeds zien dat het ook wel eens erger kan worden. Ik houdt de boel nog lekker ingepakt.
Voorspellingen voor hier zien er helemaal niet meer bedreigend uit en ik geloof helemaal niet meer dat het nog terug winter zal worden. Normaal is het plan dat ik dit weekend en volgende week alle hokken ga afbreken maar helaas gaat het vanaf zaterdag een hele week regenen... Wel jammer zo, in de regen heb ik niet veel zin om in de tuin te ploeteren. Dat word waarschijnlijk dan toch nog een weekje uitstel...
Maar mijn conclusie is dat ik zeer tevreden ben met afgelopen winter Op naar de lente nu
De nachtvorsten komen er terug aan eind volgende week al lijken ze tot nog toe vrij miniem met 0° tot -2° C. Hopelijk is het van korte duur en zet de dalende trend niet door.
Ach een nachtvorstje van -2 of zelfs -3 is deze tijd niks meer, geen palm in mijn tuin dat die temperatuur niet aankan. De afgelopen weken is het hier ook al meerdere nachten -2 geweest maar dan blijft alles hier ook gewoon open staan. Ik woon natuurlijk ook wat dichter bij de kust dan jullie. Hier trouwens helemaal niks vorst meer in de voorspellingen, laagste temps zijn +2 graden tijdens twee nachten komende week en daarna snel weer terug boven de +5, overdag ook bijna steeds dubbele cijfers wat ook al een groot verschil maakt Alleen het wisselvallige weer zit wat tegen...
Voor mij is het aftellen afgelopen en is de winter voorbij. Vandaag was het onverwacht toch een mooi dagje met zachte temperaturen. Ben dan ook meteen begonnen met de afbraak werken. De grote partytent is alweer opgeborgen, wat een verademing om de Jubaea terug te mogen bewonderen
het pist hier anders alweer met bakken naar beneden Dimitri! Ik wacht nog enkele weken en kijk het nog ff aan. Het word of rond 20 maart of na de vakantie (8 april of zo...)
Ik ga volgende week mijn enige bescherming weghalen (misschien ook wel morgen) namelijk om de basjoo.
Verders is alle onbeschermd geveest . Zelfs mijn W. Robusta (4 stammig ) in een pot. MIjn grote W. Fillifera staat er eigenlijk gewoon goed bij (ook in een 400 liter pot).
Mijn D. Antartica''s hebben hun kroon van 2 jaar terug nog!!!! Wat moet het dit jaar gaan worden. Ik hoop op zo een 40 tot 70 rollen want afgelopen jaar was het al super.
Ik ga ook volgende week al mijn kuip planten naar buiten sjouwen.. En ik ga alle musa weer terug uitplanten in mijn kweektuin.
Daar heb ik uitval gehad van 3 of 4 zaailingen. verder lijkt alles het overleeft te hebben.
Ik hoop dat de knollen het ook daar goed gaan doen ondanks het vele vocht (zelfs onder water gestaan voor een dag of 2)
Maar goed. back on topic.
Hier ziet het de komende 2 weken tot 1 maand er naar uit dat er geen vorst meer komt. Je kan nooit weten. Maar ik vertrouw mijn instinct. Geen vorst. En een pracht groeiseizoen voor onze exoten.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.