Opwarmen van de aarde ... of toch niet?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Opwarmen van de aarde ... of toch niet?

Berichtdoor p e t e r op 14 jan 2010 22:36

Het zoveelste onheilsbericht of toch een grond van waarheid? Wat denken jullie van volgend artikel:

Klimaatopwarming? Integendeel, de nieuwe mini-ijstijd start nu

11/01 Sommige wetenschappers verkondigen het al enkele jaren, maar pas nu met deze relatief strenge winter wint de theorie dat we voor een kleine ijstijd staan in sneltempo aanhangers. Enkele belangrijke experts zeggen dat we begonnen zijn aan een periode van wereldwijde afkoeling.

De opwarming van het klimaat - door het gestegen CO2-gehalte in de atmosfeer - blijft doorgaan, maar de eerstkomende decennia zal een veranderend patroon in de oceaanstromingen zorgen voor afkoeling. Ondermeer professor Mojib Latif, een belangrijk lid van het Intergovernmental Panel on Climate Change van de VN, is deze mening toegedaan.
Klimaat-dissidenten

Latif, verbonden aan het Leibniz-Institut van de universiteit van Kiel (Duitsland), zegt dat de wereld nu aan een koude periode begonnen is, met koudere winters en minder warme zomers. Samen met enkele collega's kondigde hij de afkoeling in 2008 al aan in een paper. Ondermeer de Daily Mail brengt de theorie van deze klimaat-dissidenten weer onder de aandacht.
Steeds vaker koude winters

Latif ontwikkelde aan de universiteit van Kiel een methode om de temperatuur op een diepte van ongeveer duizend meter onder de zeespiegel te meten. Daar beginnen trends die leiden tot een warmere of koudere cyclus.

Deze oceaaninvloed kan de opwarming van de voorbije jaren volgens deze wetenschappers zeker voor de helft verklaren. "De cyclus is nu aan de omgekeerde beweging begonnen. Een winter zoals de huidige zal dus steeds vaker voorkomen. En die periode kan nog zeker twintig jaar duren."
Noordpoolijs

Het smelten van gletsjers en ijs zou volgens deze inzichten even stoppen. De klimaatopwarming pauzeert een aantal jaren en er zou zelfs afkoeling komen.

Ook andere waarnemingen wijzen in deze richting. Zo heeft het Amerikaanse centrum voor sneeuw- en ijsonderzoek (National Snow and Ice Data Centre) vastgesteld dat de massa Noordpoolijs sinds 2007 is gestegen met 409.000 vierkante mijlen. Volgens dit instituut uit Colorado gebeurt de opwarming van de Aarde sinds 1900 door een natuurlijke cyclus in de oceaan, en niet enkel door broeikasgassen.

http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid ... rt-nu.aspx

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Re: Opwarmen van de aarde ... of toch niet?

Berichtdoor Christophe op 14 jan 2010 23:04

Dit is net zoals Al Gore ook heeft omschreven in zijn film An Inconvinient Truth

Het opwarmen van de aarde (door te hoge CO2 uitstoot wordt de warmte vastgehouden op aarde) wijzigt de stroming van de oceanen en de luchtstroming. Dit wil zeggen dat wij in West Europa in plaats van onder onze waaiende palmbomen in een nieuwe ijstijd terecht zouden komen. :? Dat is echter de theorie.

Ik volg het nu niet allemaal op de voet, maar vindt het wel interessant om er zo nu en dan artikels over te lezen. Ook de film van Al Gore vond ik erg innemend. Ik heb hem wel twee of drie keer bekeken, en rijd al véél minder met de wagen.

Wie van elektrische auto's houdt, kijk dan even naar dit filmpje :D

Ik heb er een nieuw onderwerp van gemaakt Peter. Leuk om zo'n artikel en gezonde discussie op het forum te hebben! ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jan 2010 23:34

Christophe schreef: ...An Inconvinient Truth...
Ook de film van Al Gore vond ik erg innemend. Ik heb hem wel twee of drie keer bekeken...

Dan zou je ook eens de reactie op deze film moeten kijken: "the great global warming swindle"

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 jan 2010 09:44

Heb hier trouwens een keer een tekst over geschreven ifv het werk.
Hierbij een deel ervan voor de liefhebbers ;)

dd 8/04/2009
IJs
Op Antarctica is er opnieuw een ijsbrug in zee gestort las ik deze week in de krant.
Met de zomer in aantocht dacht ik meteen aan de ijscrème mijnheer uit mijn wijk.
Tijdens de warme dagen passeert hij juist na kinderbedtijd, met zijn van mijlenver hoorbare lokroep.
Alle wanhopig vermoeide ouders moeten alle overtuigingskracht uit de kast halen om een kleine kinderrevolutie de kop in te drukken.
Maar terug naar het krantenbericht. Op Antarctica ziet het er iets minder zonnig uit.
Pinguïns staan in lange wachtrijen aan te schuiven voor het Princess Elisabeth station voor een collectieve asielaanvraag. In België liggen de kansen naar 't schijnt.

Wat kan ik daar aan doen? Moeten we allen overgaan tot de adoptie van een Pinguïn?
Sturen we massaal ijsblokjes als ontwikkelingshulp? Wie weet nog raad?

Costa del Pelousa
Iedereen herinnert zich de film van Al Gore in 2007. Hierin voorspelt hij een sombere toekomst. Zelfs de gemiddelde Hollywood scenarist krijgt dat niet verzonnen. De ex-toekomstige president deed ons inzien dat het klimaat verandert. De gemiddelde temperatuur stijgt aanzienlijk. Stel u eens voor. Subtropisch België en dat zonder ingewikkelde vroegboekkortingen. Het enige nadeel is dat ook uw eigen keuken zal worden omgetoverd tot poolbar. De zeespiegel zou als gevolg immers meters stijgen met alle gevolgen van dien. Ik ga mijn goudvis alvast omscholen tot zoutwatervis.

Als een echte Amerikaanse productie, eindigt ook de film van Al Gore met een 'happy ending'.
Samen kunnen we iets doen. Hij, zij, u en zelfs ik.
...

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 15 jan 2010 16:07

Hey Niek,

Als ik je zo hoor geloof je er eigenlijk niet zoveel van ... of wordt het veel erger voorgesteld dan het werkelijk is?

De docu vond ik innemend mochten de voorspellingen kloppen uiteraard. Ik ben geen bioloog (zoals jij) en ben dan ook afhankelijk van wat ik op internet vind of in documentaires.

Dus je gelooft er niet in, of vindt je dat ze het erger maken dan het eigenlijk is?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 16 jan 2010 02:57

Vindingrijk dat de mensheid is, vinden ze er wel weer iets op..... zo schreef ik vorig jaar op mijn forum:

De overheid van Thailand heeft vergevorderde plannen om de strijd aan te gaan tegen de droogte in het noordoosten van het land. Vliegtuigen moeten wolken gaan inzaaien om kunstmatige regen te maken.

Het noordoosten van het land kampt met ernstig tekort aan water. Jaarlijks valt er in dit deel van het land 1400 millimeter neerslag, maar dit is niet altijd voldoende. Tussen half oktober en half april valt juist weinig neerslag. Het noordoosten van het land zit dan aan de lijzijde van de Vietnamese bergen.

Met vrachtwagens waren al watervoorraden naar het binnenland gevoerd. Maar dit is niet genoeg. 15 vliegtuigen van de luchtmacht houden zich de komende tijd bezig met het inzaaien van wolken. Volgens verwachting valt er dan tien procent meer neerslag.

waarop een paar niet begrijpende reacties.

Het berust echter op waarheid, hier wordt regen gemaakt door de krijgsmacht.

The Royal Rain-Making Research and Developmen Project
Ever since the year B.E. 2499 (A.D. 1956), His Majesty the King has graciously been granting funds from the Privy Purse to finance artificial rain-making research which was carried out under the supervision of Mom Rajawongse Debariddhi Devakula. After twelve years of intensive research and experiment, the first successful attempt at making artificial rain fall in a forecasted area occurred at Pak Chong District, Nakhon Ratchasima Province, on July 1st. B.E. 2512 (A.D. 1969).
The Royal Rain-Making Research and Developmen Project, first began to offer its services to the farmers in the year B.E. 2514 (A.D. 1971), following the Royal instigation of His Majesty the King that research and development should be carried out on ways and means for making artificial rain fall in extremely parched areas where crops are being threatened. The project benefits greatly from the close co-operations between the various agencies within the Ministry of Agriculture and Co-operatives.
On October 19th. B.E. 2515 (A.D. 1972), His Majesty the King presided over an artificial rain-making display at Kang Kra Chan Reservoir, Tha Yang Dristrict, Phetchaburi Province. On this occasion, His Majesty outlined to the representatives from the Government of the Republic of Singapore the elaborate technique of seeding chemicals and dry ice from a certain altitude and over specified areas in order for condensation to occur, so that cloud-formations could be directed to a pre-determined locaton for precipitation as rainfall. The Royal Rain-Making Research and Developmen Institute, Ministry of Agriculture and Co-operatives, has also demonstrated the processes of rain-making to other interested foreign governments.
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 16 jan 2010 23:25

"Het berust echter op waarheid, hier wordt regen gemaakt door de krijgsmacht."

Deze regen valt dan weer niet in het buurland; gevolg Oorlog voor regen?

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 17 jan 2010 00:14

Ik ben dit artikel ook nog tegen gekomen:

http://www.kennislink.nl/publicaties/na ... de-ijstijd

Peter
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 17 jan 2010 01:06

Dan krijgen we misschien deze foto:

Afbeelding

Nog enkele mooie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Peter
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 17 jan 2010 01:27

Inderdaad mooie foto's Peter. Ik heb ze tussen img-tags gezet zodat de foto's meteen geladen worden ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips