Leuk weetje over natuurlijke bemesting bij palmen

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Leuk weetje over natuurlijke bemesting bij palmen

Berichtdoor Exotique op 30 nov 2013 00:03

Hallo gelijkgezinden,

Mijn weetje van de maand komt altijd zoals de indiening van mijn belastingbrief...net op tijd.

Met een experiment ben ik erachter gekomen dat een afkooksel van (gewassen) rijst ideaal is voor de groei van palmen. Als je echt het onderste uit de kan wilt halen dan kan je eind april nog een handje vol blauwe korrels op de bodem strooien. (daarna niet meer)

Verder zie ik op YouTube dat een thee trekken van bloemkool en dit brouwsel dan met extra suikrs laten vergisten de allergrootste bloemkool op aarde heeft voortgebracht (Guinness Book of Record).

Niet echt een wonder als je even kijkt hoe rijk bloemkool is aan mineralen, vitamines en ook brassinolide (maar dit is niet wateroplosbaar en heeft een cholesterol achtig skelet). Daar heb ik ook een experiment mee gedaan en heb een extract op de wasachtige bladeren van mijn Kumquat gespoten. Dat gaf niks, alleen maar bladvervorming.

Brassinolides zijn veelbelovend voor de toekomst, van nature uit komen ze voor in stuifmeel...maar...iedere plant lijkt zijn eigen brassinolide moleculen voort te brengen en die werken enkel voor een welbepaalde plantenfamilie. Bij stuifmeel van palmen is er nog geen enkel onderzoek gedaan tot op heden. Je kan dit vergelijken met anabole steroïden voor planten.

Dit lijkt me erg interessant om daar wat meer over te lezen en als discussie topic.

Fijn weekend!!
Exotique
De definitie van "Exoten": ze zijn grillig, onvoorspelbaar en sexy.
Exotique

0 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips