dubbele plastic laag kas?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

dubbele plastic laag kas?

Berichtdoor Andriesh90 op 28 feb 2014 23:01

Hallo,
Ik heb altijd in de zomer een plastic kweekkas (1.20 bij 2 meter) en die heeft een enkele laag plastic. Zo merkte ik bij de winterbescherming van mijn bananenplant waarbij er 2 lagen noppenfolie waren dat er wel 5 graden verschil was met buiten en bij een enkele laag maar 2 of 3. Is het een idee om voor het voorjaar een enkel laags kweekkas van een noppenfolie binnenlaag te voorzien? aangezien ik dit jaar heel wat palmen kweek die een minimum van 25 a 30 graden hebben :?
Groetjes,

Andries Hachmer

''een palm heb je niet voor even, maar heel je leven!''
Andriesh90

12 bedankjes

Re: dubbele plastic laag kas?

Berichtdoor Sodiac op 28 feb 2014 23:33

Noppenfolie heeft een isolerende werking door de stilstaande lucht in de noppen. Het vertraagt als het ware de overdracht van warmte en koude. In de winter komt de kou dus minder snel naar binnen.

De warmte zal er in de zomer echter ook minder snel inkomen, maar blijft er vervolgens wel langer in als het buiten weer kouder wordt. Of het daardoor zelfs te warm kan worden in je kas durf ik niet te zeggen. Of dit een beproefde methode is voor betere temperaturen weet ik ook niet. Overigens heeft een noppenfolie ook nog een bijeffect, en dat is dat het de lichtdoorlatendheid (beperkt) verminderd.
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 01 maart 2014 09:45

Ik isoleer 3 dubbel en als de zon er 30 min op schijnt is de kas al snel 18°c hier nu.

Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Andriesh90 op 02 maart 2014 20:17

Heb net mijn kas dubbel ge isoleert, morgen thermometer er in kijken wat de verschillen zijn :D
Groetjes,

Andries Hachmer

''een palm heb je niet voor even, maar heel je leven!''
Andriesh90

12 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips